|
2006 წლის 10-15 დეკემბერს ირანის ისლამური რესპუბლიკის კულტურისა და ისლამური დამოძღვრის სამინისტროს ხელოვნების აკადემიის ეგიდით თეირანსა და ისპაჰანში ჩატარდა ისპაჰანური სკოლისადმი მიძღვნილი დამაგვირგვინებელი საერთაშორისო კონგრესი.
|
მეცამეტე საუკუნეში, სეფი ედ-დინის (1252-1334) მეთაურობით, არდებილში ჩამოყალიბდა სეფიური ორდენი სეფევიე, საიდანაც წარმოდგება სახელწოდება სეფიანები. სეფიანები თავიდან სუნიტები იყვნენ, მაგრამ მას შემდეგ, რაც სეფი ედ-დინის ვაჟმა სადრ ედ-დინმა „ზომიერი“ შიიზმი მიიღო, ისინიც შიიზმის მიმდევრები გახდნენ.
|
ჩვენი თვითმფრინავი თეირანში იმამ ხომეინის სახელობის ახალ საერთაშორისო აეროპორტში დაეშვა. მგზავრები სასაზღვრო გამშვებ პუნქტთან რიგში ვდგევართ. ინგა ირანელებთან ენაწყლიანობს, დაწვრილებით უყვება მათ ჩვენსა და ირანში ჩვენი ჩასვლის მიზნის შესახებ. ირანელებს ქართველები ნათესავებად, ხოლო საქართველო რუსეთის მიერ წართმეულ თავიანთი ქვეყნის ნაწილად მიაჩნიათ. როგორც წესი, ყველა ირანელი გაცნობისთანავე ქართველს ერთსა და იმავეს ეუბნება – „გორჯესთან მალე ირან ბუდე“ (საქართველო ირანისა ყოფილა). ასე მოხდა ამჯერადაც, მაგრამ ნათქვამია – სეტყვა მოვიდა. ქვა დახვდაო – რას ქვია, საქართველო ირანისა იყო, საქართველო ირანის არასოდეს ყოფილაო!... – აენთო ინგა.
|
ირანში მთხრობელთა ინსტიტუტი რომ არსებობდა, კი ვიცოდი, მაგრამ საგმირო, რელიგიური და სამიჯნურო ამბების მთხრობელთა გვერდით ფარდეხანებიც – ფარდის ამბის მთრობელნიც თუ იყვნენ, ეს კონგრესის გახსნის დღეს, პირველსავე სხდომაზე გავიგე, როცა სცენაზე გამოიტანეს დიდი ფერწერული ტილო და ფარდეხანმაც, მუსიკის ფონზე, ჩვენებურად რომ ვთქვათ, ტაშფანდურით, ერთ-ერთი უმშვენიერესი ფერწერული ნამუშევრის სიუჟეტი გაგვიცოცხლა.
|
ნამდვილად რომ გაგვაოცა კონგრესის ორგანიზატორთა ოპერატიულობამ. დილით, საუზმის წინ, მაგიდაზე გვხვდებოდა წინა დღის გაწეული შრომის ანგარიში მაღალ პოლიგრაფიულ დონეზე გამოცემული ფერადი ბუკლეტის სახით.
|
ირანში ყოფნისას, ამა თუ იმ შეხვედრაზე, ჩემს ყურადღებას ყოველთვის იპყრობს წამყვანის პოეტური შესავლით აუდიტორიის გათბობა. რაც არ უნდა მშრალი, მეცნიერული შეკრება იყოს, წამყვანი მაინც პოეტურ საბურველში გაახვევს ყველაფერს და განუყოფელი ხდება ერთმანეთისაგან მეცნიერება და პოეზია, რელიგია თუ პოლიტიკა...
|
კონგრესის მონაწილეთა შორის ცნობილი ტაჯიკი მწერლის და ეროვნული მოღვაწის სადრ ედ-დინ აინის შვილი ქამალ აინი და მისი მეუღლე მარა აშრაფიც აღმოჩნდნენ. ჩვენ ერთმანეთს ინგამ გაგვაცნო.
|
ლენინგრადში სწავლისას, ერთ დღეს, გოგონებმა ზეიმზე ჯარისკაცები მოიწვიეს. ერთ-ერთმა ჯარისკაცმა ჩემი თანხმლები გოგონა ძალით გაიყვანა საცეკვაოდ. ეს რომ ჩემმა თანაკურსელმა ქართველმა მეგობარმა, ვასო ადამაძემ დაინახა, ის ჯარისკაცი ფანჯრიდან გადააგდო, გოგონა კი მე დამიბრუნა.
|
ერთხელ ქუთაისში სამი ტაჯიკი ჩასულა. სასტუმროში ადგილების უქონლობის გამო ისინი მორიგეს არ მიუღია. ტაჯიკების ცნობა სასტუმროს დირექტორს არ გასჭირვებია, ისინი თავისთან მოუხმია და მათთვის უკითხავს – ქამალ აინის თუ იცნობთო. – ქამალ აინი ჩვენი მეგობარიაო, – უპასუხიათ მათ.
|
ბიჭვინთაში ვისვენებდი. აგვისტოს ბოლო რიხვები იყო. სამშობლოში უნდა დავბრუნებულიყავი. დასასვენებელი სახლის დირექტორმა მითხრა, რომ თქვენი ბილეთი ანულირებულია.
|
ქამალ აინის ქართულ მოგონებებს მისი ერთი კანადური მოგონებით დავამთავრებ:
|
ჩემი მოხსენება „შაჰ-ნამეს“ ქართულ ვერსიებს ეხებოდა. არც ერთი სხვა ქვეყნის ხალხს „შაჰ-ნამე“ ისე არ გაუთავისებია, როგორც ქართველებს. ამ ეპოსის გმირთა სახელებია: როსტომი, ზურაბი, თამაზი, გივი, გოდერძი... ქართულ ეროვნულ სახელებად ქცეულა.
|
რაც არსებობს ქართული და ირანელი ხალხი, არსებობს მათ შორის ურთიერთობა, რომელიც არც ერთ ეპოქაში ისე მჭიდრო არ ყოფილა, როგორც სეფიანთა ხანაში, განსაკუთრებით, შაჰ-აბას პირველის ზეობისას.
|
– „მთელი სპარსეთი მე მემორჩილება, მე კი ალავერდი-ხანს ვემორჩილებიო,“ – უთქვამს მბრძანებელს პორტუგალიელ მოგზაურ ანტონიო გოვეასათვის.
|
– „შენ ერთი დირჰემით ნაკლები მაინც დახარჯე, რათა ხალხმა დაინახოს განსხვავება შაჰსა და ხანს შორისო“, – უთქვამს ასევე მბრძანებელს ალავერდი-ხანის შვილისთვის, ფარსის პროვინციის გამგებლის იმამ ყული-ხანისათვის.
|
ლეილი და მაჯნუნზე ვისმენთ მოხსენებას. მომხსენებელი მისტიციზმს შეეხო, რამაც ინგას შემდეგი რამ მოაგონა“ – ბაქოში ვართ, კონფერენციაზე, მე და მანანა კვაჭაძე, მანანა ნიზამის „ლეილი და მაჯნუნზე“ კითხულობს მოხსენებას. გვერდით მჯდომი აზერბაიჯანელი ცნობილი პოეტი სულგანაბული უსმენს მას. ის იყო მომხსენებელმა მისტიკა ახსენა, რომ პოეტსაც ფერი დაეკარგა და სინანულით ჩამჩურჩულა – აფსუს, რა კარგად საუბრობდა და რა თქვაო!...
|
სასტუმრო ჰოვეიზაში, სადაც გვედო ბინა, ჰოლში, სხვადასხვა ქვეყნის დროშას შორის, საქართველოს დროშაც ვიხილე – ოღონდ ძველი – სამფეროვანი.
|
არც მეტი, არც ნაკლები, მოწმენდილ ცაზე მეხის გავარდნას ჰგავდა თეირანის ალამე თაბათაბაის უნივერსიტეტის პროფესორის აჰმად თამიმდარის მოხსენება „სეფიანთა ხანის ლიტერატურა, დაცემა და განვითარება?“
|
როგორც ცნობილია, არა მარტო ირანში, არამედ X-XV საუკუნეთა მთელ მახლობელ აღმოსავლეთში, ჯერ თურქების, მერე მონღოლებისა და ბოლოს თემურელების ბატონობის ხანაში დომინანტი სალიტერატურო ენის სტატუსი სპარსულს ეკავა.
|
სპარსულ ლიტერატურაში არსებობს სამი სტილი: ხორასნული (X-XII სს.), ერაყული (XII-XV სს.) და სეფიანური (XVI-XVIII სს.). სამივეს პარალელურად აქვს შემდეგი სახელები: ხორასნულს – თურქესტანული და სამანური, ერაყულს – აზერბაიჯანული, ხოლო სეფიანურს – ინდური და ისპაჰანური.
|
ინგას მოხსენება სეფიანთა ხანის სპარსულ-ქართულ ლიტერატურულ ურთიერთობებს ეხებოდა, თუმცა, მომხსენებელმა უფრო ადრეულ ძეგლს – „ვისრამიანსაც“ ვერ აუარა გვერდი, რასაც ასეთი შეკითხვა მოჰყვა: – რატომ არის, რომ ქართველი ირანისტები სულ „ვისრამიანზე“ წერთ და ასე გიყვართ ეს ნაწარმოებიო.
|
თეირანში ორდღიანი მუშაობის მერე ისპაჰანში გადავინაცვლეთ. მიგვაყენეს აღმოსავლური კოლორიტით განთქმულ სასტუმრო ”აბასის” კარებს. მის ზღაპრულ ჰოლში შესვლისას ერთ-ერთი კარისკაცი გაღიმებული სახით გამოგვყვა, ქართულად მოგვესალმა – გამარჯობათო და მოაყოლა – გავიგონე ქართულად ლაპარაკობდით, ვიფიქრე ქართველები არიან და თქვენთან იმიტომ მოვედიო. – დიახ, ქართველები ვართ-მეთქი – მივუგე და გადავეხვიეთ ერთმანეთს. იგი ნაჯაფაბადელი ქართველი აღმოჩნდა, სახელად ქარიმი.
|
სასტუმრო „აბასში“ კი მოგვათავსეს, მაგრამ რად გინდა, ინგას არ სჯერა, რომ ეს მართლა სასტუმრო „აბასია“, მიუხედავად იმისა, რომ აქ ადრე ის საექსკურსიოდ მოუყვანიათ და გულდაგულ აქვს დათვალიერებული აქაურობა. მეც არაერთხელ მქონია ბედნიერება, დამეთვალიერებინა ეს ზღაპრული ნაგებობა, რომლის ყოველი კუთხე-კუნჭული თავად არის ისპაჰანური კულტურის სხვადასხვა დარგის ნიმუში.
|
თეირანში ჩასვლის მეორე დილით, საუზმის მერე, სასტუმრო „ჰოვეიზას“ ჰოლში მოვიყარეთ თავი. ცნობისმოყვარეობით ვათვალიერებდით ერთმანეთს, ნაცნობ სახეებს ვეძებთ და შიგადაშიგ ვპოულობთ კიდეც, რასაც აღტაცების გამომხატველი შეძახილები და ხვევნა-კოცნა მოჰყვება.
|
კონფერენციის დახურვა ისპაჰანის ხელოვნების უნივერსიტეტის სააქტო დარბაზში შედგა. მისი მუშაობა მანვე შეაჯამა, რომელმაც გახსნა იგი – ბატონმა მოთლაყმა. მან მაღალი შეფასება მისცა კონგრესის მუშაობას.
|
დაილამელთა (X ს.) და თურქ-სელჩუკთა (XII ს.) მერე ისპაჰანი სეფიანთა ხანაში შაჰ-აბას პირველის ნებით მესამედ გახდა სატახტო ქალაქი – ორჯერ ირანისა და ერთხელ თურქ-სელჩუკთა იმპერიისა. სამივეჯერ დაიმშვენა ისპაჰანმა სატახტო ქალაქის გვირგვინი, მაგრამ სეფიანთა ხანაში – განსაკუთრებით.
|
შაჰ-აბას პირველის მიერ გაფართოებული და დამშვენებული ეს გრანდიოზული მოედანი, რომლის სიგრძე 500, ხოლო სიგანე 150 მეტრია, ერთ-ერთი ულამაზესი მოედანია მთელს მსოფლიოში. მისი პარალელური სახელია ნაყშე ჯაჰან (სურათი ქვეყნიერებისა).
|
ირანში ყოფნის ბოლო დღეც ისეთივე საინტერესო და შინაარსიანი აღმოჩნდა, როგორც წინა დღეები. საქართველოს ელჩს ირანის ისლამურ რესპუბლიკაში, ბატონ ლევან ასათიანს მოუსურვებია ჩვენთან შეხვედრა.
|
დასრულდა ოთხდღიანი საერთაშორისო კონგრესი, მიძღვნილი ისპაჰანური სკოლისადმი, რომელსაც მსოფლიოს მრავალ ქვეყანასა და უპირველეს ყოვლისა, სტუმართმოყვარეობით განთქმულ ირანში მრავალი მეგობარი შეგვძინა.
|