1. სამშობლოს სიყვარული
დღეს, 2008 წლის 5 აპრილს, ამ წერილის ავტორის დაბადების დღეა!
მხოლოდ სამშობლოს სიყვარული და მის გარდა არაფერი, როგორც ჩვენი ღმერთის სიყვარულსავით!
შენ ხომ ჩემი სამოთხე ხარ, საქართველო, მე ხომ დაღლილი ვარ, ავად ვარ შენ შორობით, მხოლოდ შენ ხარ
ჩემი წამალი და შენი გაბრწყინება ჩემი დიდი ნატვრაა.
ღვინოც კი აღარ მისვამს, მაგრამ შენზე ფიქრი მამთვრალებს...
გამარჯობა, ჩემო ძველო მეგობარო {საქართველო},
ყველანი წყურვალები ვართ, სად ხარ?
ღამეში დავრჩით მარტო, სად ხარ?
აბა მოდი და მზე და სითბო მოგვიტანე...
ჩემი სახლი ხარ, იმედის სახლი,
ნეტავ ის დრო დაბრუნდეს, როცა დავით აღმაშენებლის ჩრდილი გფარავდა!
აბა, ვინ გატკინა გული, შენ, ჩემო სისხლო?!
ჩვენი ღმერთი ხომ აქ არის, ჩვენთან, მა რატო ჯერ ავად ხარ?
400 წლის შემდეგ მიხაროდა სამშობლოს ნახვა!
იცი, ქართველი ჯერ არ დაბადებულა, რომ შენთვის ცრემლი არ დაეღვაროს გულიდან, საქართველო!
აბა მითხარი, შენს გარდა ვის უნდა შევეფარო?
შენ ხომ ჩემთვის როგორც ღმერთი ხარ!
მხოლოდ სიყვარულით შეიძლება შენი გაცნობა.
უშენოდ ხომ სახლიც არ მექნების, მაშ მომითხოვე ჩემ სახლში!
იცოდე კარგად, სანამ ცოცხალი ვიქნები, შენთვის თავს დავდებ ამ წმინდა მიწაზე, სისხლს დავღრი და გავაძღობ ჩემ სისხლით შენ მიწას და მოვკდები.
იცოდე, ეს ჩემთვის პირველი და ყველაზე დიდი ოცნება არის.
ეჭვიც კი არ გეპარებოდეს, მაგრამ არ ვიცი როგორ და რანაირად?
მინდა თავი დავდვა შენ თბილ მიწაზე და სისხლით ვიტირო!
გულის დარდს გეტყვი მაშინ, დიახ, გეტყვი 400 წლის დარდს...
შენი შავი მიწა როგორც შავი ღამეა, მაგრამ გაბრწინებულია ვარსკვლავებით.
მე შენთავი ჩემზე უფრო მეტად მიყვარს, იცოდი?
ყველაზე მარტო ვარ აქ, ვაიმე, როდესამდე შორობა? ვაიმე...
შენი სიყვარული, როგორც სიზმარია და ეს სამშობლოში მოსვლა და წასვლა მხოლოდ დარდი და ტანჯვა არის ჩვენ ქარველებისათვის.
ღმერთო, ღმერთო, როდის მოვა ის დღე, რომ საქართველო დავით აღმაშენებლის და თამარ მეფის საქართველო გახდეს!..
|
|
|
მართალია შორს ვართ ერთმანეთისგან ქართველები, მაგრამ მაინც ამბები გვაქვს ერთმანეთის და ეს მე ძალიან მაიმედებს, მაინტერესებს საიდან იცოდით ჩემი დაბადების დღე? ბატონო გიორგი, ბოდიშით რომ ვერ გწერთ ხოლმე წერილებს, აქ ძალიან დატვირთული ვარ საქმით და როგორც ადრე, აღარ მცალია უკვე, მაგრამ სულ მახსოვხართ და მენატრებით ყველანი, მომიკითხე ყველა! თან მოლოცვისათვის უღრმესი მადლობას გიხდით, ღმერთს ებარებოდეთ!
დავით გუგუნაშვილი
2. ღმერთს ებარებოდეთ!!!
ფ−უძე აშლილნო საქართველოდან,
ე−ნა ქართული გულით ატარეთ,
რ−უ, ცრემლთა კურცხალ ნაკადულისა,
ე−ლვად ცას შვიდფერ ხიდს რომ ადარეთ,
ი−მედს მოსავდით სულში პატარებს,
დ−ედა სამშობლოს ხილვის სათავეს
ა−ნბანის ჯარით ხსნიდით ცხრა კარებს
ნ−ანა ქართული-ფეთქვა მაჯისა,
ე−ფერებოდა გენს დიდ ნაწამებს,
ლ−ოცვით მოთქვამდით ტკბილ დანაბარებს!...
|
|
ქ−ალი, დედა მხნე-შვილთა მშობელი,
ა−მაგრებს, იცავს ენის სამანებს!
რ−ა მძიმე გზა დევს, ოთხას წლიანი,
თ−მენა და ურვა-რამდენს გვავალებს?!
ვ−აგლახ ტყვეობის უღლით უდაბნოს
ე−დემ ბაღებად ქმნიდით ტრამალებს!...
ლ−ამაზი ქვეყნის შთამომავალნო,
თ−ავს გიხრით, თქვენს თავს მეც ღმერთს ვაბარებ!
|
მარიამ-ცინარი ხმიადაშვილი. 05.04.2008 წ.
შენ, ჩემო ენავ, ანბანო!
(აკროსტიკი)
ანთებულ ლამპარს გადარებ,
ბნელი შენ ვერას გეწია,
გულის ფეთქვა ხარ, სიცოცხლე,
დედა-მშობელი მზეწვია
ენავ, შენ ჩემო, ნუგეშო,
ვხედავ, თუ ქვა დამეწია,
ზეცას, სავალ-გზას საძნელოს,
თავაღმართს ხიდად ბეწვია.
იმედად შენ მეგულები,
კილოვ სინანულ კვესია.
ლამაზად ნათქვამი ლექსი
|
|
მოპაექრეთა წესია,
ნარ-ნარი რითმა საამო,
ოცნების მცველი ფესვია,
პირველად სიტყვა ყოფილა...
ჟრჟოლას აჰყვება მყესია.
რამდენი ევნე, უღირსთან
სად მკე, რაც დაგითესია?!
ტირილით სად არ გდევნიდნენ,
უღვთოთ გიძირკვეს ფესვია.
ფერეიდანშიც, თურქეთშიც,
ქართველთ მოძულეთ წესია,
|
|
ღვარძლით გიშანთეს ფესვები,
ყაენ-ყივჩაღნიც გესია.
შელახვა სცადეს, ვერ შეძლეს,
ჩვენი გიცავდა მესია,
ციდან ღვთისმშობლის კალთა და
ძე ღვთისას რწმენის ფესვია.
წერილი ამას გვაუწყებს:
ჭირთ თმენა ჩვენი წესია.
ხმიადს გამიტეხ, წყალს მაკმევ,
ჯავრი ხმლად აგილესია!
ჰოი, რა მტერი გესია!
|
მარიამ-ცინარი ხმიადაშვილი. 16.04.04
125-ე საშუალო სკოლის პედაგოგი
* * *
არაგვს ის ლექსში წურავდა
(აკროსტიკი)
|
მ−თაში საგანძურს იცავდი,
ი−ბრძოდი რაინდულადა,
ხ−ელთ ”მაუზერი” ჩაგბარდა,
ა−ვს დახვედროდი მტრულადა;
|
|
ხ−ევსურთ დიაკვნობ ვაჟკაცი,
ე−ნდე შეფიცულთ ძმურადა,
ლ−ოცვით განათლე გონება,
ა−ივსე სული სრულადა;
შ−ვილო ახადში შობილო,
ვ−ინ დაგახვედრეს მგლურადა?!
ი−მძლავრა თურმე იუდამ,
ლ−ქვნით და სატანურადა,
ი−სევ კლავს აბელს კაენი
ს−ისხლი გუბდება წყლულადა
|
|
ხ−ევებს მიაწყდა ექოს ხმა,
ს−ათნო გცნეს შესაძულადა,
ო−ხერო წუთისოფელო
ვ−ის ჩაუსაფრდი მგლურადა?!
ნ−იჭიერ პოეტს ვინ მოჰკლავს,
ი−ხსენებს რითმა ბრძნულადა.
ს−იყვარულს უმღერს კაი ყმა,
ა−რაგვს ის ლექსში წურავდა.
|
|
მარიამ-ცინარი ხმიადაშვილი. 05.04.2008 წ.
* * *
გიორგი ალავერდაშვილს
(აკროსტიკი)
გაუცნობლად გიძღვნით ჩემი შვილის მეგობარს, ერის ღვაწლში მყოფ ქართველს ამ ლექსს
|
|
გ−ანძი ერის გვაბარია,
ი−მერის და ამერ მხარის
ო−ქროს საწმისს იცავს ნეტავ,
რ−ვალ-აბჯარით ჩვენი ჯარი?!
გ−აყიდული არე-მარის
ი−ჩეხება ტყე და ზვარი.
|
|
ა−ლავერდი და იყალთო
ლ−ოცვით გვიხმობს გახსნა კარი,
ა−ღსდექ ერო, გაიღვიძე
ვ−აზი ტირის, რქა წამხდარი
ე−ლოდება გლეხკაცს გამრჯეს,
რ−ომ მოისხას ღვთის მარცვალი,
დ−იდი ისტორიის გზაზე,
ა−თას ურვას შევესწარით,
შ−ვილი მტრულად გამოზრდილი,
ვ−ის მოყვარედ გავაცანით
ი−რანს, თურქეთს ჩვენო ფესვო
ლ−იბო ძველი, დაიცავი...
ს−აიდუმლო, ენის პწკარით!
|
|
მარიამ-ცინარი ხმიადაშვილი. 06.04.2008 წ.
* * *
როდესაც ჩემი მეგობრის, გიორგი ამუზაშვილის დედის, ქალბატონ მარიამ-ცინარი ხმიადაშვილის სხვა ლექსებს და ჩანაწერებს გადავხედე, საჭიროდ ჩავთვალე მათი მოკრძალებული ნაწილი თქვენთვისაც გამეზიარებინა:
გახსენება
იდგა 1986 წლის ღვინობისთვე. თბილისში შემოდგომა ძალას იკრებდა. ქალაქის მასწავლებელთა დახელოვნების ინსტიტუტის შენობის სააქტო დარბაზი სკოლებიდან მოწვეულ მასწავლებლებს შეევსო, გარეთ კი, 25 თებერვლის ქუჩაზე ჩამწკრივებულ ჭადრის ხეებზე შეყუჟულ ჩიტებს საამური ჟრიამული გაჰქონდათ.
მისულმა კარებში მეთვალყურენი შევნიშნე, რომლებმაც სკოლის ნომერი მკითხეს და დარბაზისკენ მიმითითეს. მათი ფრთხილი და დაკვირვებული მზერა მეუცნაურა. დროის ვითარებას ეტყობოდა, აქ ახალი და საინტერესო უნდა თქმულიყო. იმას კი ნამდვილად ვერ წარმოვიდგენდი, თუ მომხსენებელნი ბატონები ზვიად გამსახურდია და მერაბ კოსტავა იქნებოდნენ. ორივემ ისაუბრა ილია ჭავჭავაძის ღვაწლზე და მისი მკვლელობის მანამდე გასაიდუმლოებულ ფაქტებსა და დეტალებზე. დაგვისახელეს მკვლელობის ინიციატორები და დასძინეს – მათი განსასვენებელი მთაწმინდაზე ერის სირცხვილია-ო! ეს ამბავი მეხის გავარდნას ჰგავდა დარბაზში. მასწავლებლებს მოგვიწოდეს – ეს უნდა იცოდეს ყველამ, სრულიად საქართველომ, მთელმა ერმა და კაცობრიობამ, და ეს ამბავი მომავალ თაობას თქვენ უნდა გადასცეთ-ო. აქვე გაგვიმხილეს საზოგადოებისათვის ჯერ უცნობი სასიამოვნო ამბავი, ილია ჭავჭავაძის წმიდანად შერაცხვის საკითხი, რომელიც წმინდა სინოდის დღის წესრიგში იდგა. ასევე გვამცნეს, რომ უკვე იწერებოდა ფრესკა დიდუბის ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის შობის ტაძრის კედელზე ილიას გამოსახულებით.
ამ შეხვედრიდან ერთი წლის შემდეგ, 1987 წელს საქართველოს მართლმადიდებელი ეკლესიის წმინდა სინოდმა განიხილა ილია ჭავჭავაძის ღვაწლი ერისა და ეკლესიის წინაშე და განაჩინა: ”ილია ჭავჭავაძე შერაცხილ იქნას წმიდანად და ეწოდოს მას ილია მართალი”.
2007 წელი წმიდა ილია მართლის საიუბილეო წელია – დაბადებიდან 170 და გარდაცვალებიდან 100 წელი უსრულდება. ამ ბუმბერაზი ადამიანის სულს ვეფერები და სინანულით ვუძღვნი მოკრძალებულ ლექსს:
|
ილია მართალო, მამაო წმიდა!
ილია მართალო, მამაო წმიდა,
შენს ნათელ სულს და ნატიფ შუბლს
ყვარლის მთების სიო ზრდიდა,
ამაყ გულში ყრმობიდანვე
”ერის წყლული” ნაღველს გგვრიდა!
და ამ ტანჯვამ გამოგიწრთო
მეობის და სულის დვრიტა,
მართალ სიტყვით მოსაუბრეს,
შემწეობა გქონდა ციდან.
ჭკვიან თვალთა სხივის შუქი
ჩვენს სიავეს ძირში ჭრიდა:
საღი აზრით ხვალის ხედვა,
ქვეყნის მტარვალთ რისხვით თხრიდა!
ყველა, ვინც კი დაგიმოძღვრავს,
მოწიწებით ქედს გიხრიდა.
ეს სიმხნევე მჭერმეტყველის
მოშურნეებს ავად ხდიდა...
|
|
წიწამურთან სისასტიკით
მოგიშორეს ჯვარცმულ გზიდან,
გულშეძრული ივერია
სინანულის ცრემლსა ღვრიდა
დამაშვრალს და გულ განგმირულს
ცა ღრუბლიდან ცვარს გაცრიდა.
მამულს, ენას, რწმენას მართალს
შენებრ ბრძნულად ვერვინ სჯიდა!
უმეცარი, მუხის მჭრელი,
”ხის ნაფოტის” დარად გთვლიდა!
არ იცოდა, რწმენით ღმერთკაცს,
გმფარველობდა სული წმინდა?!
დაითვალა საუკუნე –
ჯვარი ზიდეთ, გვმოძღვრავ ციდან.
შეწირულო, ცოდვას გვინდობ,
ანგელოზი გვლოცავ ციდან!
ანგელოზი გვლოცავ ციდან!
|
წმიდა ილია მართალო, შეგვინდე, ჩვენ ცოდვილთ რომ დღესაც ”ჩვენი თავი ჩვენადვე არ გვეყუდვნის!”
მარიამ-ცინარი ხმიადაშვილი 174-ე საჯარო სკოლის გეოგრაფიის მასწავლებელი
|