ლევან ცალუღელაშვილი




www.samartali.de.tl
www.mbecaucasus.de.tl


1. განმარტოება

      მონასტრამდე გზა დამქანცველია, ქვიანი და აღმართიანი...
      ტყე შემოდგომის ფერადი ფოთლების ცეცხლში იწვის...
      ჰაერი სიმწიფეშეპარული მაყვლის თავბრუდამხვევი სურნელით არის გაჯერებული.
      უკან დარჩა ნორიო და მარტყოფი.
      ნორიოელები და მარტყოფელები მონასტრის გამო კამათობენ. ორივე სოფლის მცხოვრებლებს მიაჩნიათ რომ ღვთაების მონასტერი მათია... იკამათონ, რამდენიც უნდათ... ერთი რამ ცხადია, − ღვთაების მამათა მონასტერში, წმ. ანტონ მარტომყოფელის საფლავთან ლოცვა სასწაულებს ახდენს − რწმენით განკურნებულთა შორის ნარკომანებიც არიან. ფიზიკური ავადმყოფობის გარდა მონასტრის მადლით სულიერი სნეულებებისაგან და ვნებებისგანაც იკურნებიან... მონასტრის კარი ყველასთვის ღიაა...
      აღმართი როგორც იქნა დასრულდა და ტყეში მონასტრის ხის დიდი კარიბჭე გამოჩნდა...


      კარიბჭიდან მარცხნივ მტრედების და საქონლის სათავსოებია. პირდაპირ − მყარად ნაგები კოშკის მსგავსი ნაგებობა, რომელიც მთელ კომპლექსს გადაჰყურებს და სამრეკლო აგვირგვინებს.
      მარჯვნივ ორ მწკრივად ბერების კელიებია. კელიები შემაღლებულზე დგას და ზოგიერთი მათგანის ფანჯრები ეზოს გადაჰყურებს, სადაც ბერებს ბაღჩა აქვთ გაშენებული. იქ სათუთად მოვლილ ვენახსაც ნახავთ...
      ყურძნის მტევნები ბერის ჩოხასავით მუქია...
      ეს ყურძენი მალე ზიარების ღვინოდ იქცევა და მთავარ ტაძარში იკურთხება. კელიებს გასცდებით თუ არა, კლდესთან ღია აივანი შეგხვდებათ, იქვე, მარჯვნივ მცირე ტაძარია, შემდეგ დაახლოებით ოცდახუთი ნაბიჯის სიგრძის დახურულ დერეფანს გაივლით და ქვის კიბით მთავარი ტაძრის შესასვლელში ახვალთ...
      მთავარი ტაძრის იქით კიდევ არის ტაძარი, საიდანაც მარტყოფის ტყის ულამაზესი ხედი იშლება... მთავარი ტაძრის უკან რამდენიმე კელიაა. ერთ-ერთ მათგანში კათოლიკოს-პატრიარქის, კირიონის სისხლი დაიღვარა, რომელიც მაუზერის ტყვიით მოკლული იპოვეს...
      საღამოს ლოცვას ძლივს მივუსწარი... მანამდე მამა ელიზბარი სასტუმრო ოთახში შემიძღვა, სადაც ღუმელი და ექვსი საწოლი იდგა... ოთახში ბიჭები გავიცანი, რუსთავიდან იყვნენ. მობილურები გამოვრთეთ და მამაოს ჩავაბარეთ, მონასტრის მყუდროება რომ არ დაგვერღვია.
      მორჩილმა ზოსიმემ ზარი დარეკა და მთავარ ტაძარში ლოცვა დაიწყო... ბერებმა ტაძრიდან ხატები გამოაბრძანეს და მონასტერს გალობით შემოუარეს. ლოცვაზე დგომა არ გამჭირვებია, მაგრამ შინაგანად მაინც დაძაბული ვიყავი, რადგან წინ ცისკრის ლოცვა იყო, რომელიც ღამის სამ საათზე იწყებოდა და დილის რვა საათამდე გრძელდებოდა. მეეჭვებოდა რომ ღამისთევას შევძლებდი. ცისკრის ღვთისმსახურებას მეორედ დავესწარი, პირველად − ბეთანიის მამათა მონასტერში, სადაც მკაცრი მოწესეობაა და ცისკრის ლოცვის განმავლობაში სასურველი იყო ფეხზე მდგარიყავი.
      საღამოს ლოცვა დაახლოებით შვიდზე დასრულდა.
      ღამდებოდა მარტოფის ტყეში... მუქი ნავრისფერი ცა მთვარის დაბადების თუ მიცვალების მოწმე იყო.
      სატრაპეზოს ბუხრიდან კვამლი შენელდა, ზოგიერთი კელიიდან კი − პირიქით. ღუმელი ჩვენც დავანთეთ. ცისკრის ლოცვის დაწყებამდე რვა საათი იყო დარჩენილი. ბიჭები ლაპარაკობდნენ ამ მთისას, იმ ბარისას, მე კი ბნელ ოთახში ღუმლიდან გამომავალ ერთადერთ შუქს ვუყურებდი. არ მეძინებოდა. შეშა ტკაცუნით იწვოდა, წვრილ ნაკვერჩხლებს ისროდა. გარედან ქარს ტოტების ლეწვის ხმა მოჰქონდა. ოთაში ბიჭები ხმამაღლა ლაპარაკობდნენ:
      − ბითლზების პრომო იყო თურმე, ბითლზები უფრო პოპულარულია, ვიდრე ქრისტეო, აბა, კაცი ამას რომ იტყვი, სატანისტი არ არის, აბა, ვინ არის?
      − ცოტა ჩუმად ბიჭო? მამა ელიზბარს არ ეძინება და სირცხვილია, ხმა გადის...
      − მამა ელიზბარმა იმ დღეს სიგარეტი რომ გამომართვა, კინაღამ ვიკივლე... წეღან მოსაწევად გავედი ბიჭო და ნაფაზი დავარტყი თუ არა, კაკლის ხე რომ დგას ქვემოთ, იქიდან ყვავმა დაიჩხავლა, კინაღამ გული გამისკდა, მეორე ნაფაზი დავარტი და კიდევ მურტალი ხმით დაიჩხავლა, სიგარეტი ჩავაქრე და ყვავიც გაჩუმდა, ტო! მეტი სასწაული რაღა გინდა!
      კიდევ რა გამახსენდა, მორჩილმა აზარიამ ბიჭო, ბზისგან მობილურის კარტა გათალა, ჩემ მობილურში ჩადო და მობილური ჩვეულებრივ ამუშავდა, ტო! პირი ღია დამრჩა, აზარიამ მობილური მომაწოდა, ჩაილაპარაკა, უფალი რას არ შეგაძლებინებსო და გაიარა...
      − ეგ რომ ”ჯეოსელმა” ან ”მაგთიმ” გაუგოს...
      − ბზისგან გათლილმა კარტამ როგორ უნდა იმუშაოს?
      − რა ვიცი, აქ ისეთი სასწაულები ხდება, გასაკვირი არ არის... წამალზე რომ სხედან, ისინი იკურნებიან, აქ ერთი ბიჭი იყო, ისე კარგად ვარო, ამბობდა, თბილისისკენ გახედვა აღარ მინდაო... ან მე რა მინდა რომ მივდივარ იმ ჭაობში... ბავშვები კი მომენატრა, მარა მერე რა, ამოვაყვანინებდი, ვნახავდი და დავრჩებოდი, მაგრამ სამსახურში ვარ მისასვლელი, საქმეები მაქვს და ტეხავს, ტო!
      − სად მუშაობ?
      − სამშენებლო ფირმაში... ეხლა რომ ჩავალ, ეგრევე ხინკლის სახლში მივალ... ხინკალი და მწვადი მომენატრა...
      − მერე სხვა რამეებიც არ მოგინდეს...
      − არა, ხინკალი და მწვადი მაგრა ”ასწორებს”... მამა ელიზბარმა თქვა, ბევრი ძილი და კარგი კვება ადამიანში სხვა ვნებებს აღძრავსო. მონასტერში ნაკლებად ცხიმიანი საჭმელებია, ძირითადად სამარხვო, ძილიც ნაკლები აქვთ, სულ შრომაში და ლოცვაში არიან და სულიერად ძლიერები იმიტომ არიან...
      − რა ხმა ისმის?
      − ეგ ბომბორაა, ჩვენი ძაღლია, ეტყობა აშვებულია.
      ამ საუბრის ფონზე როგორც იქნა, ჩამეძინა და ზარის ხმამ გამომაღვიძა. სამი საათი იყო და ცისკრის ლოცვა იწყებოდა. სასწრაფოდ ავდექი, არავის დაველოდე და მთავარი ტაძრისკენ წავედი, გზაში გამახსენდა, რომ ძაღლი აშვებული იყო და ჯიბეში ასანთი არ მქონდა. წვიმა წვრილად ცრიდა. დახურულ დერეფანთან გავჩერდი. შიგნით უკუნეთი სიბნელე იყო და ვიფიქრე, იქნებ ვინმემ გამოიაროს და გზა გაანათოს მეთქი. არც კაცის სილუეტი ჩანდა სადმე, არც ფეხის ხმა ისმოდა. პირჯვარი გადავიწერე და გვირაბის მსგავს ბნელ დერეფანში შევედი. ბოლოში ოდნავ განათდა და ქვის კიბეც გამოჩნდა.
      მთავარი ტაძრის შესასვლელთან ამაოდ ვაკაკუნე. კარი არავინ გააღო. უცებ ზურგიდან ფანარის შუქი ვიგრძენი.
      ბერი მოდიოდა ფანარით ხელში, დამინახა, მაგრამ არაფერი მითხრა. გავყევი და მის მსგავსად ტაძარში მეც გვერდით შესასვლელიდან შევედი. ბერმა ლოცვის კითხვა დაიწყო... სხვებიც ნელ-ნელა შემოგვიერთდნენ... ლოცვის დროს გუმბათს ვუყურებდი და მომეჩვენა რომ აღარასოდეს გათენდებოდა და სულ ასე ლოცვაში ვიქნებოდით.
      მიუხედავად იმისა, რომ დაჯდომის კურთხევა გვქონდა, მუხლს მხოლოდ მეტანიების დროს ვიდრეკდით. ტაძრის გუმბათმა ცის სილურჯე აირეკლა და ჩვენც ჯერ წმ. ანტონ მარტომყოფელის საფლავს, მერე კი ხატებს ვემთხვიეთ, ზეთი ვიცხეთ და ნაკურთხი წყალი ვისხურეთ. ცისკრის ლოცვა ამით დასრულდა...
      მზე ამოდიოდა. მონასტრის კარიბჭეს გავცდი და ფერდობზე ავედი. იქ საქეიფო ადგილია, მაგიდები, სკამები... საიდანღაც ძაღლი ყეფით გამოვარდა და ჩემსკენ გამოექანა...
      − არ გიკბენს, კენჭი ესროლე! − დამიძახა მორჩილმა, რომელიც მაშინღა დავინახე. საქონელს მწყემსავდა და თან ლოცულობდა...
      − აი, ხედავ რას ჰგავს აქაურობა, მოვლენ, იქეიფებენ და წავლენ, ნაგავს კი აქ ტოვებენ, აბა, ეს საქმეა?! − დანანებით მითხრა თეთრწვერა მწყემსმა და საქონელს გაედევნა...
      − უფალო, დალოცე ერი შენი და აკურთხე სამკვიდრებელი შენი... − მისი ხმა უკვე შორიდან მესმოდა. იქაურობა მართლა ნაომარს ჰგავდა და მაშინ მივხვდი, რამდენად დიდი შეურაცხყოფა იყო ჯერ უფლისთვის, შემდეგ კი მონასტრისთვის ქალაქიდან ასული მოქეიფეების ტაშ-ფანდურისა და ღრეობის ეს უხერხული კვალი, − ძირს დაყრილი ერთჯერადი ჭიქები, სიგარეტის კოლოფები, ”ბიჩოკები”, ხელსახოცები, ბოთლები...
      ზარს ჩამოჰკრეს და სატრაპეზოში შევედით.
      მონასტერში ორჯერ მოკრძალებულად ტრაპეზობენ − როგორც წესი, ჩაი, პური და ბოსტნეულის წვნიანი, სულ ეს არის...
      ტრაპეზის შემდეგ მორჩილების დრო დგება. იმ დღეს შეშა შევიტანეთ ფარდულში წვიმას რომ არ დაესველებინა... თუ მალე მოვრჩებოდით წმ. ანტონ მარტყოფელის სვეტზე ასვლის კურთხევა გვქონდა. შაბათს საღამოს ტრაპეზის შემდეგ ჩვეულებრივ, საღამოს ლოცვაზე ტაძარში ავედით.
      ლოცვის შემდეგ აღსარების ჩაბარება შეიძლებოდა.
      იმ ღამით სამ საათზე ზარი აღარ დარეკეს, რადგან კვირა თენდებოდა.


      დილის 8 საათზე ზიარების ლოცვა დაიწყო, ათზე კი − კვირა დღის წირვა. გზად მამა ალექსის შევხვდი, წირვაზე მიდიოდა. განსაკუთრებულად ემოსა, − შავი საბერო ჩოხა თავსაბურველით...
      დამლოცა, პირჯვარი გადამსახა... იგრძნობოდა რომ კვირა დღე მისთვის განსაკუთრებული და ამაღელვებელი იყო. ლოცვაში მოხსენიებას დამპირდა და გვთხოვა, ლოცვებში მეც მომიხსენიეთ, როგორც ცოდვილი ბერი ალექსიო.
      ტაძარში მოკრძალებით მდგარ თეთრწვერა მამა ალექსის გვერდით იდგნენ ექსკურსიაზე ამოსული შარვლიანი ქართველი ქალები, რომლებსაც წელს ქვემოთ, ჯინსებზე თავსაფრები შემოეკრათ. ასე ”გაფორმებული” ღვთისმოსაობა ჩემთვის, მონასტერში თუნდაც დროებით მცხოვრებისათვის უკვე მკრეხელობად ჩანდა, ჯობდა ეს ქალბატონები ტაძარში საერთოდ არ შემოსულიყვნენ. მართალია, ბერები შენიშვნას არავის აძლევენ, ეტყობა, ასეთი მლოცველები თავად ჯერ კიდევ ვერ ხვდებიან, რომ მოდა და ღვთისმოსაობა განსხვავებული ცნებებია და უფალმა რომ გისმინოს, აუცილებელი სულაც არ არის გამომწვევად ჩაცმულმა მაინცდამაინც საკურთხევლის წინ ილოცო...
      კვირა დღეს ღვთაების მამათა მონასტერში სტუმრების ნაკადი არ წყდება, რომლებიც როგორც წესი, სიწმინდეების მოლოცვის შემდეგ იქვე, ტყეში ქეიფს და დროსტარებას აგრძელებენ...
      ტალახი იყო, მაგრამ წმ. ანტონ მარტყოფელის სვეტზე მაინც ავედით. VI საუკუნეში მოღვაწე წმინდანმა, იოანე ზედაზნელის ერთ-ერთმა მოწაფემ ანტონმა უკანასკნელი 15 წელი მის მიერვე აგებულ სვეტზე გაატარა. მამა ანტონს მარტომყოფელი ეწოდა, მონასტრის ახლომდებარე სოფელს კი − მარტოფი.
      სწორედ, ახლა სვეტიდან მონასტრის ისეთი საუცხოო ხედი იშლება, არასოდეს დაგავიწყდება.
      მაინცდამაინც წამოსვლისას ვნახე დიდი ხნის უნახავი მამა კირიონი, რომელსაც გული აწუხებს. უფრო სწორად, თავად დამინახა და დამიძახა. მაშინღა გავიგე, რომ მამა კირიონი ფიზიკური უძლურების გამო კელიიდან თითქმის არ გამოდის. მამაო უწინ ქოზიფას მამათა მონასტერში იყო.
      − აი, ნახე როგორი ნათელი კელია მომცეს, მადლობა ღმერთს, ყურადღება და მოვლა-პატრონობა არ მაკლია, − შინაურულად მითხრა.
      − ძალიან მინდა რომ კარგად იყოთ, მამაო...
      − ვიცი, შვილო, ვიცი...
      მამა კირიონმა დამლოცა და მირჩია, მონასტერში ხშირად ამოდი, შენს პრობლემებს აქედან უფრო უშველიო.
      მამა ელიზბარს, მამა ალექსის და სხვა მოწესეებსაც დავემშვიდობე და იმავე მაყვლის სურნელით გაჯერებული მიხვეულ-მოხვეული დაღმართით დავბრუნდი შინ...
      გზა უკვე აღარ იყო დამქანცველი... ეს გზა ზეციური სიწმინდიდან წუთისოფელში ეშვებოდა და ამაოებათა საუფლოს აზვირთებულ მორევში იკარგებოდა...

გიორგობისთვე; 2006.




2. პირცეცხლის ანგელოზი

      ჩემს ბალღობაში ივლიტაზე რას არ ჰყვებოდნენ... ზემოთიანელ ფშავლებს ეამაყებოდათ ივლიტა, იგივე ქალა ფშავლიშვილი. განა მარტო იმიტომ, რომ ფშაველი სახალხო მთქმელი იყო, ლექსებს წერდა და ყველ-ერბოს გვერდით, უზარმაზარ ,,ემალის’’ ქვაბში ინახავდა, თაგვებმა არ დამიჭრანო. არა, მარტოსული იყო ივლიტა, − მდინარე ვერხველას პირას წაქცეული ვერხვის დაძარღვულ ფესვებში ია რომ ამოდის ხოლმე, იმასავით უჩინარი, ტურფა, უკარება... მარტოსული იყო, ყველასგან განსხვავებული და ამდენად მიმზიდველი, ზებუნებრივის მსგავსი...
      აკვანში დაუნიშნავთ ივლიტა. ჩუმად გაურბოდა თვალი საულვაშეშეღინღლული ვაჟისაკენ, არ შემნიშნოსო. ,,ვაჟთ ცქერას’’ წყინობდა, როგორც ფშავლის საუღლე დიაცთ სჩვეოდათ. ,,ვაჟაის’’ ომში წასვლის შემდეგ მისი ცელითა თიბავდა ,,ვაჟაის ცელსა, პირ არ უნდა გაუცვდესო’’. სხვამხრივაცა ,,ბიჭობდა’’ ქალა; ცხენს დააგელვებდა, მთა გუზუმბათის ტყე ხევ-ხუვებში ნადირობდა, მონადირეთ თვალსწორობით, მიზანში ამოღებით აოცებდა. ხელსაქმობდა კიდეც, სატრფოს ახალუხის გულისპირს, საკინძეს უბნევდა, ორნამენტებს აქარგავდა, შიბიან წინდებს უქსოვდა ღამღამობით, მთვარისა და სინათლის შუქზე. თავადაც ამ სანთელივით იწვოდა, ელოდა... ელოდა... და ბოლოს ბედისწერას დაუზავდა... ქალის მდუღარე ცრემლმა მარილისფრად დაფერა ვაჟაის ტანისამოსი. ვერ მოაწონა თავი გულისსწორს, ვერცა ნადირობით, ვერც მხედრობით, ვერცა ხელთა ნაქნარით... ქალამ გულის კარი ვერ ჩარაზა სამუდამოდ. ნაღვლობდა, რას არა ნაღვლობდა! შავკუმეტა თმაში მარილის ფერი შეეპარა. ამ დროს უკვე ობოლი იყო. თიანეთში და ჰყავდა. მაგრამ თავის მშფოთვარე სულისად თითქოს მზისქვეშეთში აღარავინ მიაჩნდა, ახლოს აღარავის ტანიობდა.
      გუზუმბათის მთის ძირში, მიყრუებულ სოფელ ვერხველში, ქვითკირის სახლის კედლებს, როგორც წესი, მარტო, ნელ-ნელა აშენებდა. მეზობელ-ახლობლებიდან მხოლოდ იმას იშველიებდა, ვისაც განსაკუთრებით ენდობოდა. თითქოს რცხვენოდა, ქვეცნობირად შიშობდა, ,,მარტუა’’ დიაცისათვის მავანს უშნოდ არ დაედგა თვალი. იმას კი ვეღარ გუმანობდა, რომ კაცთათვის სულ უფრო მიმზიდველი ხდებოდა. და, აი, ერთხელაც მოხდა მოსახდენი:
      ერთი გულდამწვარი, იარაჯულთსოფლელი, მის ეზო-მარეში აჩქამდა:
      − რომელი ხარ მანდა, დამენახვე − შინიდან ქალი გამოენთო. კაცი ისე დაიბნა, ხმას ვეღარ იღებს.
      − ჰა, რა ხმა გაგიკმენდია, რომელი ხარ, სადღვებს ნუ მაცდენ, სამტროდ მაისულხარ, თუ სამოყვროდა!.
      − ივლიტ, კვირია ვარ, კვირია, ცოტა ქვემოთ ჩამოხვიდოდე, პატარა საქმე მაქ, შენთან ყველის საყიდლად გამომგზავნეს, ამბობენ, კარგ ყველს ამზადებსო.
      ივლიტა ახლოს მივიდა. არავინ იცის, კვირიამ როგორ გაუმჟღავნა გულისნადები, ან გაუმჟღავნა კი?! როდესაც ეს ამბავი სოფელში გახმაურდა, ჰყვებოდნენ, ივლიტამ წარბი არ შეიხარა და მოსულს კეკლუცად კი უთხრა, აქ დამიცადე, ეხლავ ყველსაც მოგართმევ და თავადაც გეახლებიო. ცოტაც და... ივლიტას ხელიდან სანადირო თოფმა იხუვლა! ექოს ხმაზე კლდიდან ქვები ცვიოდა. ხმაურზე, ბანზე გამოსული კაცნი, ქალ-რძალნი და ბალღები სიცილ-ხარხარით, მიაცილებდნენ თავზარდაცემულ კაცს, რომელსაც ქვაზე ფეხი დაუცდა და ხევში დაგორდა. ამ დღის აქეთ ივლიტას მიმართ კაცებს ცოტა არ იყოს, შიში დასჩემდათ. აი, პაპაჩემმა როგორ მოახერხა ივლიტასთან ფიც-ვერცხლის ჭამა და ძმად შეფიცვა, არ ვიცი. როგორც ჩანს, დაიმსახურა.
      გიორგობა დღე იყო, ყელი რომ გამოვუწიე:
      − პაპი, გამომყევი რა, ივლიტასთან?
      − გამოგყვეია? შირმის წყაროს გასცდები თუ არა, ვერხველს მიადგები. იქ კიდე, ყველა მიგასწავლის...
      − არა, რა, პაპი, არ ვიცნობ ივლიტას. რა ვუთხრა, შენი ნაძმობი ზაქარას შვილიშვილი ვარო? მერე კიდევ, გზაში ძაღლებმა რომ დამგლიჯონ... თან ხო იცი, თოვლი მუხლებამდეა. ავიყოლიე. თოვლის ხრაშა-ხრუშის ხმაზე და ჩვენს დანახვაზე ივლიტას ძაღლები ყეფა-ყეფით გამოქანდნენ.
      − ივლიტავ, ჰაი, ივლიტავ!.. − აჩქამდა პაპაჩემი.
      − აქა ვარ, ზაქრო, აქა, − ხმაზე უმალ იცნო. ივლიტა ჩვენს ზურგს უკან, ხევიდან ამოვიდა. ძაღლებს წინსაფრის ჯიბიდან პურის ნატეხები გადაუგდო. ხელში წყლით სავსე დოქი ეჭირა.
      − გიორგობის მადლი შეგეწიოს, ჩემო ძმაო, სიბერე ხო არ შემოგეპარა, ჯანზე ხო კარგად ხარ, დამივიწყე კია, ე ბალღი რომლისაა.. ეჰე, მამაა, ზედგამოჭრილი... ნახევრად მიწურში შეგვიძღვა.
      − ეხლავე ცეცხლს გავაჩაღებ, ქადას გამოვაცხობ, დავლოცოთ დღევანდელი დღე, მემრე, ერთ ბატკანს თავს წავაცლი...
      პაპაჩემმა იურა. მალე უნდა გავბრუნდეთო.
      − და-ძმობის მადლს გაფიცებ, ზაქარ, თუ გულალალად არ გეუბნებოდე... თხა-ცხვრისა და საქონლის დაბინავებას ეხლაღა მოვრჩი, ვიძახდი, ქადას გამოვაცხობ და სანთლით ხელში პირცეცხლს ავალ მეთქი.
      ივლიტა პირცეცხლის ხატის ქალი იყო. ფშაველთა ხატ-სალოცავი, როგორც წესი, გაუთხოვარ ქალს ირჩევს მსახურად. შემოგვჩივლა, ბარში მინდოდა ჩამოსვლა, ბაზარზე ხაჭო-ერბო უნდა გამეტანა, მაგრამ ჩემს ცხენს, სული უცაბედად გასძვრა, დასწყევლა, ეგეთი არა მინახავო. გუშინწინ სამარე ჩემი ხელით გავუთხარე, ადამიანსავით დავიტირეო. მიწაყრილიც დაგვანახა. მერე გახალისდა, სტუმრები არ მოვაწყინოო და ახლად მოგებული ბოჩოლა გვანახა, ერთი შეხედეთ, ღვთის ქმნილებას, რა საყვარელიაო...
      ღამღამობით ძილი უკრთებოდა ხოლმე, ბრძოლისაგან დაღლილს. გამოეღვიძებოდა, ორლულიანს გადახედავდა, საქონლის ქშენას ყურს დაუგდებდა და მერე კარგა ხანს იყო ეგრე გარინდებული. რა აბრძოლებდა? პირცეცხლის ანგელოზს ეჭიდებოდა თურმე, ტრიალ მინდორზე. ასე უთქვამს ზებუნებრივ, პირტიტველა ჭაბუკს, ვიდრე დამჯაბნი, სიკვდილი არ გიწერია, როცა უკვე ვეღარ გამიმკლავდები, და დიაცურ სისუსტეს გამოიჩენ, გტაცებ ხელს და საიქიოს, ჩემთან წაგიყვანო. ჰოდა, ჯაბნიდა, არ უდრკებოდა...
      ეზო-მარეში თივის ზვინულები ჩაემწკრივებინა. საქონ-ნაქონს ჭმევა ხომ უნდოდა. ერთხელ, მარხილი გაფუჭებია და სოფლელებისთვის უთხოვია, მინდვრიდან თივის ჩამოტანაში მომეხმარეთო. როგორც ჩანს, ერთ-ერთი სოფლელი ნასვამი იყო. რაღაცაზე შეუგინებია, ერთი მაგისი დედაცაო... ივლიტას უფიქრია, მე შემაგინაო და დაუთხოვია მუშები, თქვენი დიდად მადლობელი ვარ, მაგრამ თივას თავად ჩავზიდავო.
      ხე არ ედგა ეზოში, მზით და წვიმით აჭრელებულ-გაყვითლებული ქაღალდებით რომ არ ჰქონოდა დახუნძლული. იდგნენ ხეები და აფრიალებდა ქარი ქაღალდებს, ვითარცა ნატვრის ხის ჭინჭებს.
      − ესა, შვილო, ხან სად მოვა ის დალოცვილი მუზა, ხან სად. რძით სავსე ვედროც რომ მქონდეს, შეიძლება სულ გადამავიწყდეს, ხელიდან გავაგდო და ხეზე ჩამოკიდებულ ქაღალდს ლექსი მივაწერო. მუზას რო ვკარგავ, ვაი, დედასა... ვიტანჯები!
      ცალუღელა ხარი ჰყავდა, რქამოტეხილი. თივასაც იმით ეზიდებოდა, შეშასაც.
      ბოლოს შემოდგომას ვნახე, ცხვრებსა მწყემსავდა, მწყემსური პაჭიჭები ეცვა და ბირკებასხმული საბეჭურა...
      გასულ ზამთარს ძლიერი ყინვები დაიჭირა. ივლიტა ავად გახდა და საქონელს ვეღარ მოუარა... ბღავილით იკლებდნენ იქაურობას ძროხები, ცხვრები, თხები... გავიდა ერთი დღე, მეორე, მესამე...
      − ივლიტავ! ჰაა, ივლიტავ?!..
      ჩქამი არსაიდან ისმოდა. ძაღლები არავის აკარებდნენ ივლიტას ბინას. ბოლოს შევიდნენ და...
      − რად ვეღარ ამჩქამდია, ქალაავ... ოჰოჰოოო... − მოსთქვამდა ხევსური ქალთამზე.
      ყინვას და პირცეცხლის ანგელოზს დაეჯაბნა...
      რქამოტეხილი ხარი და ცხვარ-ძროხა ივლიტას დისშვილებს შინ წამოუსხამთ. მისი ნაწერებით სავსე “ემალის” ქვაბიც წამოუღიათ.
      როდესაც ვერხველში ავდივარ და მონატრებულ, ნაცნობ ეზო-ყურესთან ვჩერდები, მთელი ხმით ვყვირი:
      − ივლიტა ბაბოო!
      ქალას ნაცვლად ცეცხლისფრად აელვარებული ტყე-მინდორი მეხმიანება...
      უხმობენ...
      მისი ეზოს ჭიშკარს ქარი აჭრიალებს...

ივლიტა შავერდაშვილი − www.alazani.ge − “მთაში ვარ დაბადებული”


3. ვაჟას დედაჩემისთვის სამი თუმნიანი უჩუქებია


      მდინარე ვერხველას პირას, კაკლის ჩრდილში, ლევან პაპა ზის და ჩიბუხს აბოლებს. თან თავის ეზო-მარეს ავლებს თვალს. ერთ ადგილას შეჯგუფული ინდაურები იქაურობას ხმაურით იკლებენ, თუმცა მათ ხმას მდინარის შხუილი ახშობს.
      ჩემმა მოულოდნელმა გამოჩენამ მოხუცი შეაკრთო, მერე სახე გაუნათდა, ენაწყლიანი გახდა და აი, რა მიამბო:
      − პაპაჩემი, გიორგი რაზიკაშვილი თიანეთის მაზრაში ვექილად მსახურობდა. მოგვიანებით კი − მოსამართლედ. მე 1927-ში დავბადებულვარ. პაპაჩემი ადრე გარდაცვლილა. ის კი არა, დედაჩემიც პატარა ყოფილა იმ დროს. ამიტომ, ცხადია, მე ის არ მახსოვს. გამიგონია, თიანეთში მოწამლესო. რატომ უნდა მოეწამლათ, არ ვიცი.
      პაპაჩემ გიორგის სიკვდილის შემდეგ მისი ცოლი, მარიამი ჩარგლიდან თიანეთში, სოფელ ვერხველში, მამის სახლში წამოსულა და ობლები იქ დაუზრდია. მათ შორის დედაჩემიც, ნინო რაზიკაშვილი, რომელიც პაპაჩემმა, პავლე ცალუღელაშვილმა ითხოვა.
      დედაჩემისგან მსმენია, რომ დავბადებულვარ, ვაჟა ჯიჯეთში ამოსულა და დედაჩემისთვის ჩემს სახელზე სამი თუმნიანი უჩუქებია.



      − ამბობენ, ნინო რაზიკაშვილი იმდროინდელი სოფლის კვალობაზე, განათლებული ქალი იყოო...
      − ეჰ, მაშა, კაცო, მოხუცი იყო, მაგრამ ქართული რა არის, რუსულს ისე სხაპა-სხუპით წაიკითხავდა, ხალხს აკვირვებდა. თვალი უჭრიდა. “ვეფხისტყაოსანი” გინდა, ბიძის პოემები გინდა, თითქმის სულ ზეპირად იცოდა. ჩვენც ერთთავად იმას გვეუბნებოდა, იკითხეთო. მუდამ წიგნებში ჰქონდა თვალი. თავის დროზე სოფლის ღატაკ ოჯახებსაც ეხმარებოდა, როგორც შეეძლო. უკერავდა ტანისამოსს. ძალიან ლამაზი ფარდაგების ქსოვა იცოდა.
      ოჯახში სამი დედმამიშვილი ვიზრდებოდით: ბასილი, მე და ღარიბა. ბასილი დღესაც ცოცხალია, ღმერთმა ჯვარწერილად ამყოფოს, ღარიბა კი სამამულო ომში დავკარგეთ.
      მამაჩემი, პავლე, სოფლელი გლეხი იყო. ყევარი ხარი ჰყავდა. გუთანიც ჰქონდა. მერე ხარები გაყიდა და კამეჩები იყიდა. დადიოდა ტყე-ღრეში. თავის დღენი ქამრით ნაჯახს დაატარებდა. დედაჩემიც და მამაჩემიც საგვარეულო სასაფლაოზე არიან დაკრძალულნი. პაპაჩემ გიორგის საფლავი კი ჩარგალშია, ვაჟასეულ კარ-მიდამოში, პატარა ნიშის მახლობლად.


* * *

      მარიამ იარაჯული, − ლევან პაპას მეუღლე:
      − მე და ნინოს თითით საჩვენებელი რძალ-დედამთილობა გვქონდა. წყნარი დედაკაცი იყო.


* * *

      მარიამ ბაბო დედამთლისეულ თონეზე გამომცხვარი, ახლადამოყრილი პურით მიმასპინძლდება. ცხელა. პურსაც ცხელი ოხშივარი ასდის...

* * *

      ფშავლები განგებას წერა-მწერელს ეძახიან და წინათგრძნობის კარგი უნარით გამოირჩევიან. არ ვიცი, ვისი, ან რისი ხელი ერია ამ ზაფხულს ჩვენს შეხვედრაში, მაგრამ ერთი რამ იმ დღესავით ნათელია. ლევან პაპამ სიკვდილის მოახლოება იგრძნო... მესამე დილას მეზობელ-ახლობლები სათითაოდ, საგანგებოდ მოიკითხა, დაემშვიდობა და... თვალს მიეფარა.


 
ვაჟა-ფშაველას ოთახი
 
ბუხარი ვაჟას ოთახში
 
ვაჟას საწოლი
 
საჯალაბო ტახტი


ვაჟა-ფშაველას სახლ-მუზეუმი ფშავში.

ფოტოების მოწოდებისათვის მადლობას ვუხდი
ქალბატონ ნაირა ნარინდოშვილს.
მათემატიკის მასწავლებელი-ფასილიტატორი,
ქ. საგარეჯო.




        უფალთან ერთად გადმოდგა

ესაა ვაჟა-ფშაველა –
კვიცი, მხტომარე გვარზედა,
მზის ვენახებში გაზრდილი
ლექსის პურსა და წყალზედა,
ფანქრისთვის წვერის წამთლელი
ხანჯლის თუ დანის ფხაზედა,
ცის აღმართებით იარა,
სტკიოდა სამი იარა,
შუქი რჩებოდა კვალზედა,
უფალთან ერთად გადმოდგა
სამყაროს მზისფერ ბანზედა,
ჩვენს სალოცავებს დანათის,
ოქროს გვაბერტყავს თავზედა.

ვაჟა ხორნაული




4. ღმერთო, შენით!

      ჩვენი ნიშნობის დღეს მთელი მეზობლობა შაიყარა. ვანოს ცოლმა ნინომ ინდაური დაკლა. პური ჩემმა მეზობელმა მაშომ გამოაცხო.
      ქორწილის სუფრაზე ბევრი კი არაფერი გვქონდა, შვილო, მაგრამ რაც ელაგა, ღვთით ბოძებული იყო. ყველა ცნობისწადილით მიყურებდა, ამხედ-ჩამხედდნენ, აბა ერთი როგორია ეს ჩვენი თბილისელი პატარძალიო. მეც თავი მორცხვად მეჭირა. ეჰ, მაშინ ამათ რა იცოდნენ, რა ოჯახის შვილი ვიყავ. დედაჩემი ქართულ კაბაში რომ გამოეწყობოდა, ჩიხტიკოპს დაიდგამდა, კავებს გაისწორებდა, იმისი ბადალი მთელ ძველ თბილისში არ დაიარებოდა. საღამოს დაბრძანდებოდა ხოლმე ჩვენს დიდ საქანელაზე, მაშინ “კაჩალკას” ვეძახდით, მამაჩემი ღონივრად გააქანებდა და თან ალერსით მიაძახებდა − “უჰ, შენი გულისაო”.
      ამ ცხრა მთას აქეთა თიანეთში ჩემმა დამ გარიგებით გამათხოვა. მაშინ თექვსმეტი წლისა ვიყავი, რა მესმოდა. თან ზედაც ომი დაიწყო, ცხოვრება ძალიან გაჭირდა, მაგრამ დღეს უარესი ბეჩაობაა, შვილო...
      ჰოდა, იმას გიამბობდი... ახალი პატარძალი ვიყავ, სოფლის ზნე-ჩვეულებისა არა გამეგებოდა-რა. არც ქსოვა ვიცოდი, არც დაფქვა, არც წეწვა-ჩეჩვა. ყველაფერი აქ ვისწავლე. ჩემი დედამთილი და რძლები კი ამბობდნენ, ხელთუყარი პატარძალი გამოგვადგაო, მაგრამ გამგები დედაკაცი იყო თეკლე, ის ცხონებული. სულ იმის თქმა იცოდა, სუთ, დედის მუცლიდან არავის რა დაგვყოლიაო.
      ერთხელ, ზაფხულის გოლვაა. შინა ვარ. ჯალაფობა მთაში გავისტუმრე, კარზე მარლა ჩამოვაფარე და ტახტზე წამოვწექი. ვისვენებ. ჩემ დედამთილს კორკოტი გაუფენია, მზემ დახედოსო. მე არაფერი მითხრა. ჰოდა, ქათმები შესევიან ამ შენ საკორკოტე ხორბალს და პირწმინდად კენკავენ. უცებ კარსიქიდან ხმა მესმის:
      − მარიამო, შინა ხარ?!..
      გამოველ, თამარა იყო, იარაჯულთ რძალი. რა გნებავს-მეთქი.
      − რაღა რა მნებვას, პატარძალო, ე კორკოტს ყურადღება არ უნდა მიაქციო, ქათმებს რო სულ გაუვერანებიათო?!
      − იი, მაგათ გულისთვის მაშ, მზეზე დავჯდე, ქა?! − შევიცხადე. აი, ასეთი თავმომწონე და უკადრისი პატარძალი ვიყავი.
      ახალი მიყვანილი პატარძალი სიდუხჭირემ წისქვილის გზას გამიყენა. მას მერე ხან გეგენაანთ ლევანას წისქვილში დავდიოდი, ხან მამუკაანთასა. ღმერთმა ნათელში ამყოფოს იმათი სულები. რიგს არ დამაჭერინებდნენ, დროზე დამიფქვავდნენ. იცოდნენ, მაზლისშვილები შვილებივით მიყვარდა და არ მინდოდა, იმათ რამე დაჰკლებოდათ. მამა ომში დაეკარგათ. ჩემმა რძალმა დიდი ჯაფითა და წვალებით გამოზარდა ობლები. საღვთო დღესასწაული მოატანდა თუ არა, დავტრიალდებოდი, დავაცხობდი ქადა-ნაზუქებს, ნამცხვრებს. პირჯვარს გადავიწერდი და დავილოცებოდი − ღმერთო, შენ უშველე ყველა გაჭირვებულსა, მშიერს ლუკმა-პური მიეცი, ტიტველს − ტანისამოსი, შენი წყალობის კალთა გადმოგვაფარე, დიდება შენი ყოფილიყვეს, შენითა ვართ და ისევ შენით ვიქნებით, შენი მოიმედე და შენი ხელის შემყურენიო. აი, ასე ვლოცულობდი, ჩემი სიტყვებით, როგორც შემეძლო.
      ომი დამთავრდა და ჩემი ზაქარა შინ მშვიდობით ჩამოვიდა. ავაშენეთ ეს ქვის სახლი, გავიჩინეთ ცხვარ-ძროხა, დავმკვიდრდით, შეგვეძინა ექვსი ვაჟი და აი, დღეს ამდენი შვილიშვილები და შვილთაშვილები გარს მახვევია, ღმერთმა ამათი თავი მიმრავლოს!

* * *

      ბაბო ახლაც ლოცვით ეგებება განთიადს. ცისკრის კაშკაშა ვარსკვლავს თვალს შეავლებს, პირჯვარს გადაისახავს და თბილის-ქალაქელი პატარძალივით კი არა, უბრალო ფშაველი ქალივით დაილოცება:
      − ღმერთო, გვიშველე, შენითა ვართ და ისევ შენით ვიქნებით...


5. სამგლე

(ნამდვილი ამბავი)

      − შეეწიე უფალო, მხევალსა ღვთისასა, თებროს... წმინდაო სამებაო, იყავნ ნება შენი... − მამა ისიდორემ სნეული უკანასკნელად აზიარა... “ეს პატარა ბიჭის გაცვეთილი პერანგი რა მაცხოვრის კვართივით ჩაუკრიაო გულში, საბრალოს”, − ფიქრობდა მოძღვარი და ერიდებოდა პერანგის ამბავი ვინმესთვის ეკითხა. სულთან მებრძოლი თებრო კი წარსულის სურათებს ცხადად ხედავდა...

* * *

      − ჰაეე!
      როგორც კი არყით გალეშილი გურამას ხმას გაიგონებდა, შინიდან გარბოდა. თორმეტისა ჯერ არ იყო. მამამისი სმას აძალებდა, − თუ არ დალიე, არ გააბოლე, შენგან რა კაცი დადგებაო.
      ერთხელ, მთვრალმა იქამდე სცემა, ვიდრე ბალღმა გონება არ დაკარგა, თვალები არ ამოუთეთრდა...
      მიზეზი? შინნახადი ხელის კანკალით რად ჩამოასხიო. ნახნავებში იქამდე სდია, ვიდრე არაქათგამოცლილი ახლადგადაბრუნებულ ბელტებს არ ჩაეკონა.
      თითქოს უმწეო შველას მიწისგან ითხოვსო...
      ღიპმოშიშვლებული გურამა თავის ცოდვით სახილველ, საბრალო ნაშიერს წიხლებს გამეტებით ურტყამდა... მიწა იხუტებდა ბალღს, რომელსაც ხელები ყურებზე აეფარებინა. თითქოს, ეს შავი ბელტები სიგრილით ტკივილს უცხრობდნენ.
      − ვაიმე, შვილო, გიგო... თავში ნუ ურტყამ, შე სამგლევ, შენა!...
      დიდი ცაცხვის ჩრდილიდან გამორბოდა თებრო. თავშალი ზურგზე გადავარდნოდა. ცალი მკერდის უბეში ჩაბრუნებაზე აღარც უფიქრია ელდანაცემს. ანგელოზებდამფრთხალი ბალღი აკვნიდან იკლებდა იქაურობას. ხმაურზე ქათამ-ინდაურებიც აწიოკდნენ...

* * *

      − აი, წვეთი არაყიც კი არ დამიღვრია... წყალიც ხომ დროზე მოგიტანე მინდორში. ქვაზე რომ დააფურთხე, ჯერ არ ამშრალა. დალიე, ეგეთი თვალებით რატომ მიყურებ? არა მცემო, რა, წყალი დალიე, ცივი წყალია...
      − აბოდებს... ვატყობ, მაგრად არის დაშინებული, თებრო. კვირია გაგზავნე ცხენით ვერხველში, თეკლე ჩამოიყვანოს, შეულოცავს...
      − რა კარგი ხარ, ჩემო თვალებწყლიანო... შენ რომელი კვიცი შეგედრება. სად წაგიყვანეს ქურდებმა?! მთაში არ უნდა გამეშვი, არა!

* * *

      − ცოლ-შვილს რად აწიოკებ, გურამ?! რატომ თავს არ დაანებებ სმასა და ეზო-ეზო ხეტიალსა. ხანდახან მაინც გამაიფხიზლე კაცო, მარტო სასმელ-საჭმელი ხომ არ არის ეს ცხოვრება! მართლაც რო შესაბრალებელია შენი ბალღი შენისთანა მამის ხელში. ვერ ატყობ, გერიდება, დაგინახავს თუ არა, თავქვე გარბის?! დადექ, ადამიანის შვილი არა ხარ, ხატ-ღმერთს არაფერი აწყინო! − მოულოდნელად ჩაესმა ორღობეში ბარბაცით მიმავალ გურამას, რომელსაც დილაადრიან გაბრუება მოესწრო.
      თვალებში სისხლი მოაწვა, ეს ვიღას ტიკი ტომარააო, თავი ასწია და იქვე, ჯაგის ღობესთან მდგარ ხატის მნათეს, ლევანა პაპას რომ შეეფეთა, ოდნავ უკან დაიხია. მოხუცი კუშტად უმზერდა. გურამა ერთხანს გახევდა, მერე კი ამოიხვნეშა და გაღიმება სცადა...
      − რას მერჩი ბერიკაცო, ჩემი ბალღიც ჩემი ნებაა და ჩემი მუცელიცა. არ გაგიგონია, შვილი გაზარდე მტრულადა, გამოგადგება მოყვრადაო?!
      − ჯიუტი ხარ, გურამ, და მერე როგორი რქიანი ჯიუტი... შენნაირი არა მინახია, რა! მე მითქვამს და ვინიცობაა დაფიქრდე... ლევანა პაპამ მიმავალს ზურგი აქცია და ბრაზმორეულმა თავისთვის რაღაც ჩაიბუტბუტა.

* * *

      − შიში შარისაო, ავშავთვალისაო, შინაურისაო, გარეულისაო, ბნელში მიმავალისაო, ელვა-ქუხილისაო, უხსენებელისაო, ავადსახსენებელისაო, წმინდა გიორგიმ ბოროტი განგმირაო, გულო, ჩადექ საგულესაო, შიში დამარცხდაო, მზე ამოვიდაო, ქარვა განათდაო...
      მლოცავმა თეკლემ ცოტა შეისვენა და საფეთქელთან ჩამოწეწილი ჭაღარა თავშალში ჩაიბრუნა:
      − რა გიქვიათ, ბალღსა?
      − გიორგი, პაპის სახელი.
      − ჰო... ჰოი, წმინდა გიორგის შემწე კეთილნო ანგელოზნო ღვთისანო, თქვენი წყალობითამც იყვეს, თქვენ მოუვლინეთ მშვიდობა სულისა, უშფოთველობა, დაუწყნარეთ პატარა გული გიორგის...
      ცად აღაპყრო ხელები თეკლემ და ერთხანს ჭერში ერთ წერტილს მიაშტერდა... − ძალიან კი დაუძაბუნებია რაღაცას ბალღი... რისი მიზეზია ნეტავ?
      თებროს ისედაც ფერმკრთალ სახეზე სანთლის ფერი შერეოდა. მაგრად პირმოკუმული, დამნაშავესავით იდგა.
      − რა ხნისაა?
      − თორმეტის გახდება გიორგობისთვის ათში.
      გიორგი კაკლის წენგოსფერი მუთაქებით გაწყობილ ტახტზე იწვა, რომელსაც ფარდაგის ფოჩები შვენოდა. ძილბურანში იყო. შფოთავდა, საყვარელ კვიცს, ქარიშხალას უხმობდა, ეალერსებოდა.
      ქვითკირით ნაგებ დიდ ოთახში კი თაფლის სანთლის სუნით გაბრუებული თეკლე უხილავ ძალებს ერკინებოდა...

* * *

      − რა კარგი ხარ, ლელავ, შენი ჭირიმე, შენი!
      − კარგი ერთი, გურამ, ი შენ თებროსა ვჯობივარ?
      − თებროც კარგი იყო ერთ დროსა, ჯაფამ უყო ბეჩავს, რაც უყო. ქალი თოხით და ბარით ხელში იჩაგრება, ნახირშიც ცოდოა ქალი... გუშინ ნაკელს გომურიდან ეზიდებოდა. აბა, ეგეთი ქალი რა ლოგინში ივარგებს! შენნაირი დედაკაცები კი ჯვარწერილად უნდა იყვნენ, ფერი თქვენ არ გაკლიათ და ხორცი!
      − ეჰ, ცოდოა, ცოდო ის დიაცი, ვისაც ქმარი ჯაფაში სულს ამოხდის, თავად კი წაწალთან დაძვრება.
      − აბა, აბა, შენ ეგ თასი დამიცალე, თორემა...

* * *

      − გიორგი!
      − მოვდივარ!..
      − მოდი, შვილო, თამარი გაართე, ვიდრე საქონელს დავაბინავებდე.
      − მერე რაღაცას გეტყვი, დედი...
      − რა იყო, ეხლავე მითხარი...
      − ...
      − რას გაჩუმებულხარ, ბიჭო!
      − დედი, მუცელში რაღაც წამომივლის ხოლმე, ისე მტკივა, გეგონება ჩანგლებს ურჭობენო.
      თებროს გიორგის ნათქვამი ავად ენიშნა.
      − ეხლაცა გტკივა?
      − ჰო, ცოტა...
      − თამარი წავიყვანოთ და ჩემთან ახლოს იყავით. ძროხებს მოვწველი და მოგხედავ...
      − ჰაეე!
      − ჭიშკარი გამიღეთ, თქვე სამგლეებო, თქვენა. ვერა ხედავთ რო მოვედი?!
      თებრომ კინაღამ რძის ვედროს ფეხი წამოჰკრა. წაბარბაცდა ელდანაცემი და პატარა გოგო მკერდზე მიიხუტა.
      გიორგიმ მამას ჭიშკარი გაუღო და ის-ის იყო, ცხენის აღვირი უნდა გამოერთვა, წამით თვალთ დაუბნელდა, თითქოს უკუნეთში ნაპერწკლები გაკრთნენ. ეს გურამას მოქნეული მარჯვენის შედეგი იყო. არც პირველი და ალბათ, არც უკანასკნელი. სილა როდი იკმარა. ნიკაპს უწევდა ბალღს და თვალებში შეხედვას მოითხოვდა.
      ის ღამე და სახეზე გადაფარებული საბანი გიორგის თბილ თავშესაფრად ექცა. აქა-იქ ნაპერწკლების დარად ვარსკვლავები კრთებოდნენ...

* * *

      მეორე დილით გურამამ გიორგი ცხვარში გაგზავნა.
      − ბალღი ავად არის, გურამ... ვიძახდი, ცხენს შევკაზმავ და გიგლია ექიმბაშთან წავიყვან-მეთქი. ფეხით სიარული გაუჭირდება, − ძლივს გაუბედა ქმარს თებრომ.
      − ავად არა, ისა! სახრე უნდა, სახრე! ძაღლი კოჭლობით არა კვდება.
      გურამამ ჩაქუჩი აახმაურა და ცელის გაწკეპვა დაიწყო.

* * *

      შუადღე ახალი გადასული იყო. სოფელში ამ დროს ხარდაშობის ხანს ეძახდნენ. ცხვარი კუნელის ბუჩქებთან და ცაცხვის ხის ჩრდილში დაყრილიყო. გიორგის უცნაური ტკივილი ისევ თავს ახსენებდა.
      ამ ადგილიდან მისი სახლი კარგად მოჩანდა.
      გურამა მინდვრიდან შინ თივას ეზიდებოდა. იფიქრა, ვიდრე ცხვარი ისვენებს, ბალღი თივის დაბინავებაში მომეხმარებაო.
      გიორგის გასძახა, შინ ჩამოდიო.
      შვილი მორჩილად დაჰყვა მამის ნებას. ტკივილს არ იმჩნევდა. თებრომ თვალი გააყოლა გიორგის, ერთი ამოიოხრა და სათონისკენ წავიდა.
      საბძელში ფიწლით თივის ატანა გაუჭირდა.
      − მე მანდ ამოვალ და ამომაწოდე, რა... − განწირული, მაგრამ თავშეკავებული ხმით სთხოვა მამას.
      − ერიჰა! თივის საბძელში დადებას ცოდნა უნდა, ეგრე კი არ არი! − ნაწილ-ნაწილ, ჭინთვა-ჭინთვით გამოსცრა გურამამ.
      − ჰო, რაღას უყურებ, მამაწოდე...
      გიორგი ვეღარ დგებოდა. ფიწალზე დამხობილს ზემოდან თივა ეყარა. სიმწრისგან სახედამანჭულს პირში თივის მტვერი ეყრებოდა.

* * *

      − ოპერაცია დაგვიანებულია... ჭრილობა უნდა შეხორცდეს... დროზე რატომ არ მოიყვანეთ?... ამტანი ბავშვი ყოფილა... − თებროს ეს ფრაზები თითქოს ჩაესმოდა, მაგრამ არ ესმოდა. თეთრხალათიანებიც თითქოს ერთმანეთში ირეოდნენ... რაღაცნაირი პირქუში იყო უმწეობის სევდა დედის თვალებში... ბავშვის ქალაქში წაყვანა მშობლებს აღარ ურჩიეს.

* * *

      − დედი, დედი!
      − ჰო, შვილო, ჰო...
      − ბრინჯის ფლავი მინდა, დედი...
      − ეხლავე მოგიტან, დედი, აბა, პირი გააღე...
      − იცი, რა უცნაური სიზმარი ვნახე?
      − რა ნახე, შვილო?..
      − ვითომ, დედი, ერთ უზარმაზარ უფსკრულში მაჯლაჯუნები დაგროვილიყვნენ, იცი რამდენი?!.. მერე ეს მაჯლაჯუნები და ჭინკები მეჭიდებოდნენ, უფსკრულში მითრევდნენ... ჰოდა, ვეღარ ვუძალიანდებოდი, ვეღარ ვიგერიებდი და ამ დროს ქეჩოში ვიღაცამ ხელი წამავლო და ზემოთ ამწია. უკან მოვიხედე და რას ვხედავ − ვეებერთელა გოლიათი, თეთრწვერა მოხუცი დავინახე, დედი, კეთილი თვალები ჰქონდა, ლევანა პაპასა ჰგავდა, მიღიმოდა... ზემოთ რომ ამწია, ის მაჯლაჯუნები და ჭინკები წერტილებივითღა მოჩანდნენ. ჰო, მართლა, თამარი სად არის?
      − თამარს რა ხანია სძინავს, შვილო.
      − მინდოდა, ერთი მეკოცნა... რომ გაიღვიძებს, უთხარი, გიორგი ცხვარში რომ იყო, მაყვალი დაგიკრიფა და შინ წამოღება ვეღარ მოასწრო, მამამ დაუძახაო. სამარწყვე გორაზე რომ ახვალთ, დიდი ცაცხვის ხესთან ახლოს, კვრინჩხებში ფათალოში გახვეულს ნახავთ...

* * *

      გამთენიისას გიორგის სასთუმალი განათდა... ბიჭს უზომო სიხარული დაუფლებოდა. ამგვარი მშვენიერება არასოდეს ენახა... ანგელოზის ფრთებით სინათლისაკენ მიჰქროდა... სააქაოს კი მაჯლაჯუნა წუთისოფლის დატოვება არ ენანებოდა...

* * *

      სოფლის განაპირას, სასაფლაოზე, მიწის პატარა ბორცვთან სინედლისგან სველ ხის ჯვარს თმახუჭუჭა გოგო ფათალოსავით შემოხვეოდა.
      საცოდავად სლუკუნებდა...
      კოპლებიან ჩითის კაბაზე ერთ ადგილას საკერებელი გარღვეოდა...

* * *

      გიორგის დაკრძალვის შემდეგ გურამა სასმელს კიდევ უფრო მიეძალა. თავს აღარ ინდობდა.
      უფსკრულისკენ მიექანებოდა და მისი შეჩერება უკვე აღარავის და აღარაფერს შეეძლო...
      ერთადერთი, რისი შიშიც დასჩემდა, − პატარა, ჯვრიანი ბორცვი იყო, სოფლის განაპირას და სიტყვები: “აქ განისვენებს... აცხონე, უფალო...”

* * *

      თებროს ძაძები აღარ გაუხდია.
      დამუნჯდა.
      ძილში გიორგისთან იყო, ღვიძილშიც...
      ბრინჯის ფლავს უმზადებდა და მის სახელზე საყდართან მდგარ გლახაკთ უნაწილებდა.
      საფლავთან მისული შვილს ისე ეალერსებოდა, გეგონებოდათ, ეს ჭაღარა თებრო კი არა, ისევ ის, პატარა გიორგის მოალერსე, თბილი, ლამაზი დედიკოაო...
      მოგვიანებით თამარმა დედას ანდერძი შეუსრულა − თებრომ თან წაიღო სკივრში საგულდაგულოდ შენახული, გახამებული პერანგი და გაცვეთილი, საკერებელდადებული შარვალი.
      ეს იყო გიორგის ერთადერთი, საზაფხულო, საშინაო სამოსი...