ახლა შევეცდები, მოკლედ გაგაცნოთ სოფელი აკურა გასაბჭოებამდე და მის შემდგომ, დღევანდელობამდე.
1886 წლის სტატისტიკური აღწერის მასალებიდან ჩანს, რომ აკურა იმ დროის პირობაზე დიდი სოფელი ყოფილა, ეთნოგრაფიული მასალები გვიჩვენებს, რომ აკურის მოსახლეობის ზრდა განპირობებული იყო ძირითადად სხვა მხარეებიდან ჩამოსახლებულთა ხარჯზე, რაც ნათლად ჩანს დღევანდელ პირობებში შემორჩენილი გვარებით: მახათაძე, მოდებაძე, ქარსელაძე, კუპატაძე, სირაძე, ჩალაძე, კირვალიძე, ხმიადაშვილი, ამუზაშვილი და სხვა.
აკურაში მოსახლე გვარებიდან გამოყოფენ ძირეულ გვარებს: ქევხიშვილებს, ჭოტორლიშვილებს, ჭურღულაშვილებს, ბაღათრიშვილებს, ელიზბარაშვილებს, თაყაიშვილებს, ხატიაშვილებს, შოშიაშვილებს, ბლუიშვილებს და სხვა. მასალების შესწავლის შედეგად საყურადღებოა, რომ აკურის თითქმის ყველა ძირეული გვარი, რომელთა გადმოსახლების შესახებაც კი არის შემონახული გადმოცემა, ქართლიდან კერძოდ „მცხეთიდან“ არის გადმოსული, „მცხეთაში“ იგულისხმება არა საკუთრივ მცხეთა, არამედ მისი მახლობელი სოფლები.
გასაბჭოებამდე 1886 წლის სტატისტიკური მონაცემებით აკურაში ცხოვრობდა 278 კომლი 1612 მცხოვრებით. აქედან 12 კაცი და 10 ქალი მართლმადიდებლური სასულიერო წოდების. სოფელზე ირიცხებოდა 1591 დესეტინა ნაწყალობელი მიწა, რომლის იურიდიულ მფლობელად წარმოადგენდა მონასტერი, მას არ შეეძლო საეკლესიო ქონების გაყიდვა-გასხვისება. მაგრამ მოხდა ისტორიაში უპრეცენდენტო მოვლენა და უღმერთო კომუნისტებმა მოახდინეს ეკლესია-მონასტრების გაძარცვა-გაპარტახება, ყოველგვარი სიმდიდრის ჩამორთმევა, მიუხედავად მრავალი პოლიტიკური ძვრებისა, პრივატიზაციის სახით მოხდა საეკლესიო მამულების გაყოფა-გასხვისება. საფრთხე ექმნება უძვირფასესი ტყის განადგურებას, სადაც მოხუცების გადმოცემით ერთი ხის მოჭრასაც კი დანაშაულად მიიჩნევდნენ, რადგან იცოდნენ, რომ ღმერთისგან დაისჯებოდნენ.
ამჟამად გაჩანაგებულია ეკლესიის გარშემო ე.წ.“ნამოსახლარში“ ტყის მასივი, გაყიდულია მიწები, უსახსრობის გამო ვერ მუშავდება მიწის ნაკვეთები, დაღუპვის გზაზეა სოფლის მეურნეობა, რაც ნამდვილად არ შეეფერება უძველესი ტრადიციების მქონე სოფელს, სადაც თითოეული გოჯი მიზნობრივად მუშავდებოდა. განვითარებული იყო უძველესი დარგები: მეაბრეშუმეობა, მეღვინეობა, მეხილეობა, მებოსტნეობა, მემინდვრეობა, მეფუტკრეობა, მეცხოველეობა, მეფრინველეობა.
სურსათ-სანოვაგით მარაგდებოდა: დავით გარეჯის მამათა მონასტერი, სვეტიცხოველი და სიონი. ჭარბი პროდუქცია გადიოდა საზღვარგარეთ. აქედან გამომდინარე დროა დავფიქრდეთ, სანამ კიდევ რაღაცის გადარჩენის ნაპერწკალია. აუცილებელია გავითვალისწინოთ და გავისისხლხორცოთ ჩვენი წინაპრების გამოცდილება, თუ ისინი ხმლით და ხის კავით ხელში ახერხებდნენ სოფლის მეურნეობის ეკონომიკის გაძლიერებას, მაშინ ჩვენ რაღა დაგვემართა? პასუხი ერთია – ურწმუნოება! დიახ, ყველას ვალია შემოვბრუნდეთ სარწმუნოებისაკენ, აღვადგინოთ ეკლესია-მონასტრები, საეკლესიო მეურნეობა, მხურვალე ლოცვით, უფლის შეწევნით და მუყაითი შრომით შევძლებთ გადავარჩინოთ ჩვენი ქვეყანა.
მკვლევარი გიორგი ამუზაშვილი
|