სამი წერილი საქართველოში


      რამდენიმე ხნის წინ შემეხმიანა ორი პატრიოტი ქართველი‚ რომლებიც საზღვარგარეთ მოღვაწეობენ და ქართველებისთვის და საქართველოსთვის მეტად საშურ საქმეს აკეთებენ. ესენი არიან: დიდი ბრიტანეთის ქართული ჟურნალის «თანამემამულე» რედაქტორი და გამომცემელი − ბატონი ზაზა მესხი და გერმანიაში გამომავალი ჟურნალ «ქართულის» ერთ-ერთი დამფუძნებელი − ქალბატონი თინათინ ჩითინაშვილი‚ რომელთა წერილებს აქვე გთავაზობთ:

წერილი პირველი

 

      «ძვირფასო მეგობარო‚ დიდი სიამოვნებით გავეცანი თქვენს ვებ-გვერდს – www.Fereidani.com მე გახლავართ დიდი ბრიტანეთის ქართული ჟურნალის «თანამემამულე» რედაქტორი და გამომცემელი. ჩვენ ხშირად ვუთმობთ ჩვენი ჟურნალის ფურცლებს ფერეიდანის თემას. სპეციალური რუბრიკაც (სხვა საქართველო) კი გვაქვს გამოყოფილი‚ რომელიც ფერეიდნის‚ თურქეთისა და აზერბაიჯანის ქართველებს ეძღვნება. გიგზავნით ჩვენს ჟურნალში დაბეჭდილ სტატიას «მხოლოდ ამას გთხოვ საქართველო» (ფერეიდნელთა სატკივარი) და ქალბატონ ანანო სირაბიძის წერილს − «ცისარტყელას მიღმა საქართველოა».

      პატივისცემით ზაზა მესხი.
      ღმერთს ებარებოდეთ».
ზაზა მესხი მეუღლესთან − ჩინტა დეპონდტთან ერთად‚ რომელიც ეროვნებით
ჰოლანდიელია‚ პროფესიით − პოლიტოლოგი‚ ჰობით კი ქართველოლოგი.
(ქალბატონი ჩინტა არა მარტო საუბრობს ქართულად‚ არამედ
სტატიებსაც კი წერს ჟურნალისათვის «თანამემამულე»)




წერილი მეორე

«ცისარტყელას მიღმა საქართველოა»

ანანო სირაბიძე‚ ლონდონი


      ფერეიდნელ ქართველთა სევდას‚ ტკივილსა და სიხარულს საქართველო ჰქვია. ოთხი ასეული წლის შემდეგაც მათი ცრემლიანი თვალები დედასამშობლოსკენაა მიპყრობილი‚ მათ სწამთ და იმედი აქვთ − ცისარტყელას მიღმა არსებული‚ მონატრებული საქართველო გულში ჩაიკრავს და ტკივილს დაუამებს.
      თავისი მრისხანებით და დაუნდობლობით სახელგანთქმულ შაჰ−აბასს უამრავი ქართველის სიცოცხლე შეეწირა. მან თავისი სისხლიანი მმართველობის დროს ოთხასი ათასი ქართველი მამაპაპისეულ კერას მოსწყვიტა და შორეულ სპარსეთში გადახვეწა. ისტორიულ მასალებზე დაყრდნობით‚ ცხოვრებამ მათ არაერთგვაროვანი და მძიმე ბედი არგუნა − ნაწილი დამქანცველი მგზავრობის დროს შიმშილით დაიხოცა‚ ნაწილი მონებად გაიყიდა‚ ხოლო ის‚ ვინც გადარჩა‚ ირანში დაასახლეს და მათი შთამომავლები დღესაც ცენტრალურ ირანში‚ კერძოდ‚ ფერეიდანში ცხოვრობენ. გადასახლებული ქართველები წლების განმავლობაში ამაოდ ცდილობდნენ უკან დაბრუნებას. ურჩ გიაურებს მოწამეობრივი სიკვდილით სჯიდნენ. ათეული წლების განმავლობაში ფერეიდნელ ქართველებს სწამდათ‚ რომ მათი სამშობლო ცისარტყელას მიღმა იყო და ის ბედნიერი‚ ვინც შეძლებდა და ცისარტყელაში გაძვრებოდა‚ უმალ საქართველოში აღმოჩნდებოდა. ღრმად მოხუცებულებს დღესაც ბავშვებივით უხარიათ ცისარტყელას გამოჩენა და სჯერათ‚ წინაპრების ნაამბობი ერთ დღეს ახდება.
      ჩემი კოლეგა სტამბოლელი ჟურნალისტის‚ სულით და ხორცით ქართველი გაფარ იილმაზის (იგივე თემურ ქათამაძე) წყალობით ერთ−ერთ ფერეიდნელ ქართველს‚ საიდ მულიანს ინტერნეტის მეშვეობით დავუკავშირდი. ჩემდა გასაოცრად‚ წერილზე პასუხი იმავე დღეს მივიღე: «დაო ანანო‚ ძალიან გამახარე‚ დიდი მადლობა‚ შენ მე ძვირფასი და ყველა საჩუქარზე ძვირი საჩუქარი გამიკეთე. გულით მოგესალმები ჩვენი პატარა საქართველოდან‚ შენ და ყველა ნამდვილ ქართველს‚ სადაც კი ცხოვრობენ. აი‚ მე სიხარულით‚ როგორც ჩიტი‚ ცაში დავფრინავ ახლა და კანში და ძვალში ვეღარ ვდგები − ოთხასი წლის მერე ასე კარგად ინგრევა შორობის კედელი‚ ისევ ძმები უკავშირდებიან ერთმანეთს და მათი ოცნება და ნატვრა არის ერთი − «ქართველობა და ქართველობა». ხომ ამ სიტყვებში არის ბევრი სიტყვა‚ რომელსაც ყველა ქართველი გრძნობს. დაო‚ ახლა ძალიან აჩქარებული ვარ‚ სამი საათს მერე კიდევ მოგწერ‚ თუმცა‚ ქართველო‚ გულში ვერ გთმობ».
      მალევე გაირკვა‚ რომ საიდის ორი უახლოესი მეგობარი და თანამოაზრე საქართველოში ფეხით წამოსვლას აპირებდა. საიდი წუხდა‚ რომ სკოლას დიდი ხნით ვერ მიატოვებდა (საიდი ისტორიკოსია და პატარა ბავშვებს ასწავლის) და მეგობრებს ვერ გაყვებოდა. ახალგაზრდა ძმებმა ფეხით სვლას სამი თვე მოანდომეს და დამქანცველი მოგზაურობის შემდეგ საქართველოში ჩამოვიდნენ‚ მისი თითოეული კუთხე-კუნჭული ფეხით შემოიარეს და შემდეგ სტამბულს გაემგზავრნენ ბედის უკუღმართობით მათსავე მდგომარეობაში მყოფი თანამოძმეების მოსანახულებლად. მათ საკუთარი სიცოცხლე საფრთხეში ჩაიგდეს‚ ფეხით გამოიარეს ოდესღაც წინაპრების მიერ ცრემლითა და სისხლით გაკვალული გზა და წინაპრების დანაბარები ანდერძი შეასრულეს − საქართველო ნახეს.
      სამწუხაროდ‚ ამ ამბის მერე საიდის წერილებიც შეწყდა‚ თუმცა იმედი მაქვს‚ რომ ჩვენი ინტერნეტ−მეგობრობა მალე ისევ განახლდება.
      P.S. ჩემი მეგობრის ბოლო წერილი მისივე ლექსით მთავრდებოდა:
                  «ოთხას წელი გაყრილი ვართ‚
                  მაგრამ გულით შაყრილი ვართ‚
                  ჩემო ძმაო‚ ერთები ვართ‚
                  მართლობაში ღმერთები ვართ».


წერილი მესამე


      ახლა კი გთავაზობთ ქალბატონ თინათინ ჩითინაშვილის წერილს‚ რომელიც მან საქართველოში მცხოვრებ ფერეიდნელებს გამოუგზავნა:


 

      «გამარჯობათ‚ მე ერთი იმ ქართველთაგანი ვარ‚ თქვენს შესახებ რომ ესმით და თვალები ცრემლით ევსებათ. მიხარია‚ რომ მომეცა თქვენთან ურთიერთობის საშუალება. ცოტა რამ ჩემს შესახებ: თინათინ ჩითინაშვილი‚ კახეთიდან‚ კერძოდ ლაგოდეხიდან‚ ამჟამად ვცხოვრობ გერმანიაში‚ ქალაქ მიუნხენში ვსწავლობ და ვარ გერმანიაში გამომავალი ჟურნალ «ქართულის» ერთ-ერთი დამფუძნებელი.

      დიდი სიამოვნებით ვიკონტაქტებდი თქვენთან‚ იქნებ შემეძლოს კიდეც რაიმე სახით თქვენი თანადგომა. ჩემი მხრიდან მოკრძალებულად ვითხოვ‚ თუ თქვენი ნებაც იქნება‚ ჩვენი ჟურნალისათვის ერთ კომპეტენტურ პირთან ინტერვიუს‚ რომელიც მოგვითხრობდა თქვენი ყოველდღიური და კულტურული ცხოვრების შესახებ‚ ასევე თქვენს ტკივილზე და სიხარულზე. მე დიდი სიხარულით ველი თქვენს პასუხს და დიდი იმედი მაქვს რომ ჩვენი‚ როგორც ქართველების ურთიერთობა შედგება და საუკეთესო გაგრძელებას პოვებს. მხოლოდ ერთს დავამატებდი: ჩვენ თქვენ გვიყვარხართ და ჩვენად გვეგულებით».

* * *

      ხშირად მეკითხებიან‚ თუ რას განვიცდი ფერეიდნელებთან ურთიერთობების და საუბრების დროს. ამ კითხვაზე პასუხის გაცემა თითქმის შეუძლებელია‚ მაგრამ მე მაინც შევეცდები‚ შეძლებისდაგვარად ამომწურავი პასუხი გავცე. ამისათვის კი პატარა გადახვევას გავაკეთებ...
      როგორღაც ისე მოხდა‚ რომ ოთარ ჭილაძის რომანი «ყოველმან ჩემმან მპოვნელმან...» თავის დროზე ვერ შევიძინე (საერთოდ‚ ოთარ ჭილაძის და რევაზ ინანიშვილის წიგნებს ცალკე ვინახავ‚ ოჯახის წევრებმა ჩემს გარეშე ვინმეს რომ არ ათხოვონ და არ დამეკარგოს!!!). ერთხელაც რაღაც წვრილმანის საყიდლად შევედი უნივერმაღ «თბილისში»‚ ვხედავ‚ საკანცელარიო ნივთების განყოფილებაში ფანქრების ყუთის გვერდით‚ ჩემი დიდი ხნის ოცნება − ჭილაძის «ყოველმან ჩემმან მპოვნელმან...» დევს. გამყიდველი გოგონას შეღებილი თვალების შემხედვარემ ვიფიქრე‚ რომ ის ამ წიგნის მკითხველი ვერ იქნებოდა. ავარჩიე რამდენიმე ფანქარი‚ გამყიდველს მსხვილი კუპიურა მივაწოდე და თან ვითომ გავეხუმრე‚ დასაბრუნებელი ხურდა თუ არ გაქვს‚ ის წიგნიც დამიმატე და მადლობასაც გეტყვი-თქო. გამყიდველმა კი ხურდაც დამიბრუნა და დიდი ზარ-ზეიმით წიგნიც მაჩუქა‚ თან ისე შემომხედა‚ აშკარად შევეცოდე... «შესაცოდი» კი ნამდვილად ვიყავი... შემდეგში‚ წავიკითხავდი რაღაც ნაწილს‚ დავხურავდი წიგნს და ვფიქრობდი‚ შემდეგ ისევ და ისევ... ამ წიგნის კითხვისას დიდი სიამოვნება განვიცადე...
      ალბათ გახსოვთ‚ ჩემს «ჯიბით სატარებელ ლექსებში» ჭილაძის ბევრი აზრი და გამონათქვამია შეტანილი‚ სულ დარჩეულები‚ ერთმანეთზე უკეთესები. მინდა გაგახსენოთ ერთი მათგანი‚ რომელიც ბავშვების მიმართ არის გამოთქმული‚ მისი შუა ნაწილი კი ზუსტად გამოხატავს ჩემს აზრს ზემოთ დასმულ კითხვასთან დაკავშირებით։
      «ბავშვები ერთმანეთს ზრდიან, ერთმანეთი გამოყავთ ბავშვობიდან, როგორც დიდებს ბრძოლის ველიდან, ანდა ცეცხლწაკიდებული სახლიდან, რადგან ადამიანის ბუნება საფუძვლიანად ვერც ერთ ასაკს ვერ ეგუება, შემდეგი უფრო ზემო საფეხური მიაჩნია სრულყოფილად და ამიტომაც დაუნანებლად, უკეთესობის იმედით გადადის ერთი ასაკიდან მეორეში, სანამ ბოლო საფეხურს არ მიაღწევს, რომელსაც სიბერე ჰქვია, რომლის იქითაც აღარაფერია და სწორედ მაშინ, ხელმეორედ ამოტივტივდება ხოლმე ადამიანის სულსა და გონებაში მისი ცხოვრების პირველი საფეხური, იმ პირველ საფეხურზე შემომდგარი, სულის შემძვრელად ნორჩი არსება, რომელიც თვითონ იყო ოდესღაც, თუმცა ახლა, ისევე გვანან ერთმანეთს, როგორც თავკომბალა და გომბეშო ანდა თავთავი და დაობებული პურის ყუა, მაგრამ იცის რომ ის, პირველ საფეხურზე შემომდგარი და თვითონ, უკანასკნელ საფეხურზე ჩამომჯდარი, ერთი და იგივე არსებაა, ორად გაყოფილი, არა, ორ უკიდურეს წერტილს შორის გაბმული, გაჭიმული სიმივით, სიმივით კი არა, ჭიაყელასავით, რომელიც სადაცაა გაწყდება, სადღაც შიგნით, საკუთარ არსებაში და ყველაფერი გათავდება, მაგრამ ერთბაშად კი არ მოკვდება, არამედ ნაწილ-ნაწილ, უფრო ზუსტად – ორჯერ, ჯერ პირველ საფეხურზე, მერე უკანასკნელზე, ჯერ თავს მოუკვდება და მერე ქვეყანას, ბავშვობა მხოლოდ მაშინ აჩენს სინანულის გრძნობას, როცა კარგახნის დამთავრებულია იგი, როცა წესიერად აღარც გვახსოვს, როცა ამ სათუთი და ვარდისფერი ჭურჭლის მხოლოდ რამდენიმე ნამტვრევიღა ბრჭყვიალებს დაბერებული სულის კუნჭულში, როგორც ხელმეორედ გათხრილი სამარხის ფსკერზე და როგორც არ უნდა ვეცადოთ, იმ ნამტვრევებიდან ვეღარ შევაკოწიწებთ სწორედ ისეთ ჭურჭელს, როგორიც ის იყო ოდესღაც და მაინც ბოლომდე ვერ ამოვიცნობთ იმ ჭურჭლის დანიშნულებას».
      ჩემი ირანელი მეგობრის‚ ალექსანდრე იოსელიანისა არ იყოს‚ მე «უკვე დამეწყო მოხუცობა»‚ რა თქმა უნდა‚ სიბერემდე ჯერ კიდევ შორს ვარ‚ მაგრამ ამ პერიოდში ჩემს ცხოვრებაში «შემოიჭრნენ» სულის შემძვრელად ალალი და პატიოსანი ფერეიდნელები‚ თავიანთი ტკივილიანი ისტორიით... ისინი ჩემები და თქვენები არიან‚ ჩვენ კი – მათი‚ ჩვენ ერთნი ვართ... ერთი ჯიში და ჯილაგი‚ რომელთა შორის შავად გაწოლილა ოთხი საუკუნე... რაც შეეხება ტელეფონის ზარებს‚ თუ მე ვრეკავ‚ სულ სხვა განცდაა და თუ ისინი მირეკავენ‚ ამისი სიტყვებით გადმოცემა არანაირად არ შეიძლება...
      ერთსაც დავამატებ «ჯიბით სატარებელ ლექსებთან» დაკავშირებით. რამდენიმე ხნის წინ შევხვდი პიროვნებას‚ რომელიც სტუმრად ყოფილა ისპაჰანში იმ ოჯახში‚ სადაც წაკითხვის შემდეგ დავტოვე... ოჯახის უფროსს უჩვენებია ის ლექსები და თან დაუმატებია‚ ხმამაღლა არ წაიკითხო‚ როგორც გიორგიმ წაგვიკითხა‚ ისე გვინდა გვახსოვდესო.
      (მივმართავ მკითხველს – შეიძლება იფიქროთ‚ რომ ყველა წვრილმანის საიტში განთავსება არ არის საჭირო‚ მაგრამ მე მინდა‚ რომ რაც შეიძლება მეტი ინფორმაცია მოგაწოდოთ მათზე‚ შეიძლება თემატიკაში ვერ ჯდებოდეს‚ მაგრამ მთლიანობაში მაინც აუცილებლად მიმაჩნია ის‚ რასაც ვწერ).



* * *

      მეგობრებო‚ მინდა კვლავ მივუბრუნდე ოთარ ჭილაძის რომანს «ყოველმან ჩემმან მპოვნელმან...»‚ რადგან ამ წიგნში ჩემს მშობლიურ «წნორის წყალზეც» არის საუბარი‚ რაც რკინიგზის გაყვანასთანაა დაკავშირებული. ეს ამონარიდი მინდოდა ქვეთავში «ჩემზე და ჩემებზე» ჩამესვა‚ მაგრამ მერე სხვა ამონარიდებიც შევარჩიე‚ სადაც ზედმიწევნით კარგად არის დახასიათებული ჩემი ხალხი და ჩემი წნორი‚ სადაც დასახელების მეორე ნაწილი – «წყალი»‚ მხოლოდ რკინიგზის სადგურის აბრაზეღაა შემორჩენილი (წნორი ხომ გავარვარებულ ჯამს გავს‚ რომლის თავზეც სიცხის ბუღი ტრიალებს). არ მინდა დავემსგავსო იმ კერძო კოლექციონერს, რომელიც მოპარული შედევრით მარტო ტკბება და ამიტომ თქვენც გიზიარებთ (ისე‚ რომ არ მრცხვენოდეს‚ ალბათ მთელ რომანს გადავიტანდი საიტში):

* * *

      ღობის ძირებში სიცხით ჩაყვითლებული‚ მტვრიანი ბალახი ფაჩუნობდა. გადატკეპნილ‚ გადათეთრებულ გზაზე გველხოკელა მიიკლაკნებოდა‚ თითქოს მიწა იძვროდა და უთანასწოროდ იბზარებოდა‚ იპობოდა. ჰაერი ბოლის სუნით იჟღინთებოდა. იწვოდა წალამი და სარეველა. ვენახების ბოლოს‚ ჩახუთულ ფშანში კოღოები წუოდნენ. მშობიარესავით კუთავდა შვინდის ტოტზე დაყურსული ვასაკა. ფლატეს ჩრდილში გარინდული თხები რაღაცას იხსენებდნენ. სადღაც სახედარი ყროყინობდა‚ თითქოს ვიღაცა საყვირზე დაკვრას სწავლობსო.


 


* * *

      დედა სხვაა და ცოლი სხვა‚ დედა‚ შეიძლება კუზიანი იყოს და გიყვარდეს‚ სოფლის გიჟივით შარაშარა დაწანწალებდეს კაბაწამოხდილი და მაინც გიყვარდეს‚ რადგან იმის გაჩენილი ხარ‚ ღმერთმა დაავალა იმას შენი დედობა და ამით თავიდანვე‚ გაჩენამდე მოგისპო შენ არჩევანის უფლება. ამიტომ ვერავინ დაგძრახავს მახინჯი თუ გიჟი დედის გამო‚ რადგან იმავე ღმერთმა‚ რომელმაც შენ დედის არჩევის უფლება წაგართვა‚ სხვებს – თავისთავად‚ შენი განკითხვის საშუალება მოუსპო. ცოლი კი სხვაა‚ ცოლს კაცი ირჩევს და ამ არჩევანში გამოჩნდება ხოლმე კაცის გემოვნებაცა და ღირსებაც. მაგრამ‚ რაც არ უნდა გემოვნებიანი და ღირსეული იყოს კაცი‚ მაინც შეიძლება‚ შეეშალოს არჩევანი. ეს უკვე ბედის საქმეა‚ ბედის კი არა – უბედობის.


* * *

      სიმახინჯე შემთხვევით გაჩენილი ანდა შემთხვევით გადარჩენილი სიცოცხლეა‚ ბედისწერაა მისი დედ-მამა და ამიტომაც გარდაუვალიცაა‚ გაუთვალისწინებელი გარდაუვალობაა‚ რომლის გათვალისწინება ჩვენ არ გვინდა‚ არ მოგვწონს და იმიტომ. მაგრამ ჩვენ გვინდა თუ არ გვინდა‚ მაინც ყოველთვის უდროოდროს გამოგვეცხადება ხოლმე ლოთი ნათესავივით და იმის სანაცვლოდ‚ რომ კარი მივუხუროთ‚ გავაძევოთ‚ ვუსაყვედუროთ მაინც‚ ღიმილით ვუზიდავთ სასმელ-საჭმელს‚ გამოსაჩენ ადგილასა ვსვამთ‚ რათა უარესი სისულელე არ ჩაიდინოს‚ უარესად არ მოგვჭრას თავი უცხო და საპატიო სტუმრებთან. სიმახინჯეც ასეა‚ სიმახინჯესაც ეშინია და იმის მაგივრად‚ რომ მუსრი გაავლონ‚ ამოქოლონ‚ ყველა გზა გადაუკეტონ‚ მოგონილი თანაგრძნობით შესცქერიან‚ გზას უთმობენ‚ წინ ატარებენ‚ ოხრავენ და ვიშვიშებენ‚ თითქოს ოდნავ მაინც შეუძლიათ იგრძნონ და განიცადონ ის‚ რასაც მახინჯი გრძნობს და განიცდის. სინამდვილეში‚ სიმახინჯე ზიზღს‚ აღშფოთებასა და ძრწოლვას იწვევს მნახველში‚ რასაც თანაგრძნობის ნიღბით მალავენ. მაგრამ აბა‚ ერთი ბოდბისხევის ბაზარშიც გაიარეთ იმ დღეს‚ როცა ბაზრის მოედანზე ჯამბაზები მახინჯებს ანსახიერებენ! მუცლები ხელით უჭირავთ‚ ერთმანეთს აწყდებიან‚ სიცილისაგან ცრემლი სდით‚ რადგან ვითომ ყრუ‚ ვითომ მუნჯი‚ ვითომ კოჭლი‚ ვითომ კუზიანი და ვითომ ბრუტიანი ჯამბაზები ამასხარავებენ იმას‚ რისიც მათ ეშინიათ - სიმახინჯეს! ხალხი უცნაურია‚ ცალ-ცალკე რისიც ეშინიათ‚ ერთად თავშეყრილნი იმაზე სიცილით კვდებიან. აბა‚ ნამდვილი ყეენის ჩამოვლისას ჩაეფხუკუნა ვინმეს‚ თუ ვაჟკაცი იყო. აქლემზე უკუღმა შემომჯდარ‚ ვითომ ყეენს კი‚ რაღას არ ეძახიან‚ რაღას არ ესვრიან‚ რადგან ეს ვითომაა‚ ტყუილია‚ დახატულია‚ უძლურია‚ ჯავრის ამოსაყრელია. ამიტომაც უყვარს ხალხს ჯამბაზები‚ ყველაფერს აბიაბრუებენ: სიკვდილსაც‚ ბოროტებასაც‚ სიმახინჯესაც‚ და ამავე დროს წვრთნიან კიდეც ხალხს სიკვდილთან‚ ბოროტებასთან და სიმახინჯესთან შესახვედრად‚ როგორც გამოცდილი მეომრები წვრთნიან კაცის კვლაში ახალწვეულებს ნახერხით გატენილი ტომრებითა და ჩამოწერილი‚ ყავლაგასული იარაღით. მაგრამ ჯამბაზებისაგან განსხვავებით‚ მახინჯები არაფერს იგონებენ‚ რაც აბადიათ‚ ყველაფერი ნამდვილია. ნაღდია და ხალხის გასაცინებლად კი არ მოსულან ამ ქვეყანაზე‚ არამედ – გასაფრთხილებლად‚ ჭკუის სასწავლებლად.

* * *

      ხუთი კილომეტრი ასე ლაპარაკ-ლაპარაკით გამოევლოთ‚ მთელი დღის ნაჯაფებს‚ და ხვალ უთენია ისევ წნორში უნდა ყოფილიყვნენ. რკინიგზაზე მუშაობდნენ‚ მაგრამ მატარებელი ჯერ არც ერთს არ ენახა‚ ჯერ ლიანდაგი იგებოდა მხოლოდ. ნიჩბის მუშები იყვნენ‚ მთელი დღე ხრეშს ეზიდებოდნენ და ლიანდაგის გასწვრივ ბორცვებად ყრიდნენ. უმთავრესად ორი ლაპარაკობდა‚ მესამე კი‚ უსმენდა და თავისთვის ფიქრობდა. «ვითომ წნორი ურუქზე მეტია?» «რათა‚ წნორი რა მიგდია‚ მაგრამ ეტყობა ასე მოითხოვა საქმემ»‚ «მოითხოვა და მოითხოვა‚ მით უკეთესი. დასწყევლოს ეს ხიფათიანი‚ ეგა»‚ «ურემი რა‚ უხიფათოა? ჯერ არავინ მოუკლავს ურემს??»‚ «ურემი რა მოსატანია. ერთი სოფლის სახლები ერთმანეთს რომ გადააბა და ბორბლებზე შეაყენო‚ იმოდენა ყოფილა. ფუი‚ დასწყევლოს ეშმაკმა». «მართლა თუ ამოდენაა‚ რა სძრავს‚ რითი დადის ნეტავი?» – გაიფიქრა მესამემ. მოდიოდნენ‚ შინისაკენ მოიჩქაროდნენ‚ ახლა ცოლ-შვილი რომ გაეოცებინათ წნორში გაგებული ტყუილითა თუ მართალით. ისინიც საქმეში გადიოდნენ‚ ისინიც უკვე რკინიგზასთან იყვნენ დაკავშირებულნი‚ რაც‚ ცოტა არ იყოს‚ ეამაყებოდათ კიდევაც‚ თუმცა თავიანთ ცოლ-შვილზე მეტი‚ არც იმათ გაეგებოდათ რკინიგზისა.

* * *

      რკინიგზა ნელა‚ მაგრამ ჯიუტად მოიწევდა წინ. აფეთქებების ხმა ახლა აღარავის ეშლებოდა ელიას ეტლის გრუხუნში. უკვე ყველამ იცოდა‚ რომელ სოფლებზე გაივლიდა იგი და რომელს მოიტოვებდა გვერდზე. ურუქი გვერდზე რჩებოდა‚ ესეც უკვე დანამდვილებით იცოდნენ‚ მაგრამ იმდენი კი არ გაეგებოდათ‚ გახარებოდათ თუ გული დაწყვეტოდათ. ხალხს თუ დაეჯერებოდა‚ თითქოს რკინიგზა მხოლოდ იმ სოფლებზე გაყავდათ‚ სადაც თავადები და მდიდრები ცხოვრობდნენ. მაგრამ რკინიგზამ ბევრი ისეთი სოფელიც გამოიყვანა სამზეოზე‚ იქამდე არც იცოდნენ‚ საერთოდ თუ არსებობდა. ურუქს ხომ ვერც გაუტოლდებოდნენ‚ ვერც ადგილმდებარეობითა და ვერც სიდიდით. ურუქში რომ ხალხი ცხოვრობდა‚ ერთ ქალაქს გაავსებდა. ადრე თავადაც ქალაქი ყოფილა‚ მისი ნებართვის გარეშე ვერც ჯარი ჩაივლიდა თურმე გზაზე და ვერც ქარავანი‚ მაგრამ ერთი დრო ვის შერჩენია‚ ურუქს რომ შერჩენოდა‚ და ისიც თანდათანობით სოფლად გადაქცეულა. მაგრამ წნორსა და სხვა მისნაირ‚ სახელდახელოდ გამოჩეკილ სოფლებს მაინც ჯობდა‚ ქალაქი ერქვა თუ სოფელი‚ ისევ მთავარ გზაზე იდგა და ვერც მტერი აუვლიდა გვერდს და ვერც მოყვარე. ურუქელი მოხუცები იმასაც ამბობდნენ‚ ჩვენი სოფელი ადამის გაშენებულიაო‚ თამარ დედოფალი მარტო აქაურ წყალსა სვამდაო‚ წყალს აქედან უზიდავდნენ სახედრებით თბილისშიო‚ მაგრამ რაც არ უნდა ეცრუათ და ეტრაბახათ ურუქელ მოხუცებს‚ წნორი კოღოების საბუდარი იყო მხოლოდ‚ როცა ურუქს ერთი ცხოვრება მოთავებული ჰქონდა. ყველაზე ხნიერი მოხუციც ვერ იტყვის‚ როდის აშენდა ურუქში ბოლო სახლი‚ ხოლო წნორში პირველი სახლები ახლა შენდება და თუკი ფიცრისაგან სახელდახელოდ შეკოწიწებულ ხუხულებს სათვალავში არ ჩავაგდებთ‚ ნამდვილი სახლი‚ ჩვენებური‚ ქვიტკირისა‚ ჯერ არცა დგას. გარდა ამისა‚ ურუქს თავადიცა ყავს‚ მღვდელიცა და ვაჭარიც‚ მაგრამ რკინიგზამ მაინც წნორი დააყენა წინ. «ნუ დააგდებ ძველსა გზასო» – თავს იმშვიდებდნენ ურუქელები‚ მაგრამ გუმანითა გრძნობდნენ‚ გარიყვას რომ უპირებდათ ახალი ცხოვრება. მოკლედ‚ დიდი მითქმა-მოთქმა იყო‚ არა მარტო ურუქში‚ არამედ მთელს კახეთში. მატარებელი ჯერ მხოლოდ გურჯაანამდე დადიოდა‚ მაგრამ გურჯაანს ზემოთაც იცოდნენ‚ ვისთვის ვენახი მოეშალა და ვისთვის სახლი‚ ვისი ძროხა გაეტანა და ვისი ცხენი. რკინიგზა კი‚ წინ მოიწევდა‚ მოიკლაკნებოდა და მძიმედ‚ მტკივნეულად მკვიდრდებოდა ბაღ-ვენახებში ტრიალს‚ ურემსა და სახედარს მიჩვეული კაცის შეგნებაში.

* * *

      ჯერ კიდევ დიდი დროა გათენებამდე. შორს‚ ალაზნის ველზე წითლად გაფოფრილა წყვდიადი; აგერ უკვე მთელი კვირაა‚ ნაპურალებს წვავენ და კვამლის სუნი‚ მით უფრო ქარიან ამინდში‚ აქამდეც აღწევს; ყველაფერი ამ სუნითაა გაჟღენთილი. კვამლის სუნითა და კოღოს წუილით. ქარი თანდათან ძლიერდება‚ უძარღვო‚ სიცხისაგან მტვრადქცეული მიწა თვალებს უბრმავებს‚ პირში უცვივა ხალხს და ალბათ ამიტომაც დამუნჯებულა ყველა‚ ვინც ამ დილაუთენია გამოსულა შინიდან. მატარებლის მომლოდინე ხალხი სადგურის კედელთან მიყუჟულა‚ ჩაკარგულა კალათებსა თუ ხურჯინებში‚ ქარის მხარეს აუფარებია სახეზე ქუდი თუ ხილაბანდი‚ თითქოს რაღაც საშინელებას არიდებს თვალს. ეს ერთადერთი მოასფალტებული ადგილია მთელს წნორში‚ ასფალტის კუნძული‚ გამომშრალი‚ გამოფიტული მიწის ოკეანეში‚ მაგრამ იმდენად მცირეა‚ ქარს არ უჭირს‚ თავზე გადაატაროს მტვრის დაბურული ტალღები. შემკრთალ ბინდში ცარიელი მატარებლის ლანდი გარინდულა. ერთი საათიც არ არის‚ რაც ეს მატარებელი თბილისიდან მოვიდა და კიდევ ბევრი დრო გავა‚ სანამ უკანვე გაბრუნდება‚ ჯერ კიდევ კარგახანს არ მოეღება ბოლო ასფალტზე დაყრილი ხალხის წვალებასა და მოლოდინს‚ მაგრამ ხალხს‚ რაკი წასვლა გადაუწყვეტია და ლამის მთელი დღით ადრე გამოსულა შინიდან‚ ურჩევნია აქ იყოს‚ მატარებლის სიახლოვეს‚ ვიდრე გულის ხეთქვაში გაატაროს ისედაც დაკარგული დღე. მატარებელმა დაასწავლა ხალხს‚ ყველაფერი მოსწრებაზე რომაა‚ ისევე როგორც სამგზავრო ბილეთი და ფეხის მოსაკიდებელი ადგილი ამ ასფალტის ნაგლეჯზე‚ უშნოდ რომ დატყაპნია მიწას‚ როგორც ამანათს – ლუქის ბეჭედი.

* * *

      კახური შემოდგომის ჩვეულებრივი დილაა‚ თუმცა დილა არც ეთქმის‚ დაძრული წყვდიადი ერთ ადგილას ბრუნავს‚ თითქოს სადინარისათვის მიუგნია და ნელა‚ შეუმჩნევლად იწრიტება ქვესკნელში‚ ბადაგივით გაზანტებული‚ გაწეპილი‚ მუმლისა და კოღოს ამშლელი‚ ბიძასა და ძმისშვილს თითო ქილა მაწონი დაუჭერია და ქილიდანვე ხვრეპენ‚ დახლთან გაჩერებულნი. ზეზეურად საუზმობენ გრილი და მსუყე მაწვნით. «ვისი ხარ‚ გენა?» – ეკითხება მაწვნის გამყიდველი დედაბერი მართას. მართა ცალი ხელით ტყაპუჭზე ჩამოწუწულ მაწონს იწმენდავს და ბიძას უყურებს. «ჩემია‚ ჩვენია» – ამბობს ბიძამისი. «გიყვარს მაწონი?» – არ ეშვება დედაბერი მართას. «არ ვიცი.» – სხარტად პასუხობს მართა. «რათა გოგო‚ პატარა ხარ?» – უცებ უყვარდება ბინძურ ტყაპუჭში ჩაკარგული ბავშვი დედაბერს. ვინ იცის‚ თავისი შვილიშვილები უდგას თვალწინ‚ დაძინებული რომ დატოვა ლოგინში და ახლა ამ უცხო ბავშვმა გაახსენა‚ მოანატრა ისინი. «პირველად ჭამს». – ეუბნება ალექსანდრე დედაბერს. «რათა შვილო? უი‚ მომიკვდეს თავი». – გულწრფელად წუხს დედაბერი.

* * *

      წნორი მზეზე ბრჭყვიალებს‚ თითქოს დაფშვნილი შუშა გადაუბნევიათ ზემოდან. ზურგს უკან კი ბაზარი ყაყანებს. სადგურის წინ შავად კრიალებს დილიჟანსი. დილიჟანსის სახურავზე გასულ ბიჭს კალათებსა და ხურჯინებს აწვდის დილიჟანსის პატრონი. ახალი უბნის გასწვრივ დაბალი‚ ჯერ კიდევ ნორჩი კაკლები დგანან. ალექსანდრეს ოფლისაგან ხალათი ბეჭებზე დასველებია‚ ორი შავი‚ უფორმო ლაქა გასჩენია‚ თითქოს ესესაა ფრთები გადაუჭრიათ მისთვის და გადანაჭრებიდან ჯერ კიდევ მოჟონავს ცხელი და ორთქლიანი სისხლი. მიდის‚ ორღობეში მიაბიჯებს‚ მართა უკან მიყვება. მათი ფეხის ხმაზე წამოფრენილი ბეღურები ღობის სარებზე სხედან და ელოდებიან‚ როდის ჩაივლიან‚ რათა ისევ მიუბრუნდნენ გზაზე გადტყაპნილ ფუნას. მართასტოლა გოგოს თიკნისთვის რქაში ჩაუვლია ხელი და ძალით მოათრევს. თიკანი გვერდზე იწევს‚ უძალიანდება‚ გაფშეკილი ფეხებით ფხოჭნის მიწას‚ თან მართას უყურებს‚ წყლიანი‚ გაკვირვებული თვალებით. ეზოს სიღრმეში თეთრი ხილაბანდით პირაკრული ქალები თონეს ახურებენ. თონის თავზე ჰაერი ბიბინებს. ცეცხლის ამონასუნთქს ნავლი და ნაპერწკალი ამოაქვს. ღობის ძირას მიყრილ ნაცარში შავი‚ წითელბიბილოიანი დედალი იქექება. ისიც მართას უყურებს თითქოს‚ კისერმობრეცილი. მართასთვის ყველაფერი ნაცნობია უკვე‚ დარიალიდან თბილისამდე მთელი გზა ფეხით გაიარა ლამის‚ თბილისიდან წნორამდე მატარებელს ჩამოყვა. მატარებლის სარკმლიდანაც ბევრი რამის ნახვა მოასწრო‚ მაგრამ წნორი მაინც გამოირჩევა სხვა დაბა-სოფლებისაგან‚ ბანაკს უფრო გავს‚ ვიდრე სოფელს‚ მზეზე გამოხუნებული კრამიტის ფერი და ქვიტკირის ძველი კედლების რულმორეული სიმყუდროვე აკლია. მართა ამდენს ვერ ხვდება‚ მაგრამ გრძნობს‚ რომ რაღაც ეჩოთირება და ამავე დროს რაღაც ეცნობა ამ მტვრიანსა და ფარღალალა სივრცეში. მაგრამ წნორი უკვე ზურგს უკანაა‚ გზა ახლა მინდორზე მიდის‚ გზა კი არა‚ საცალფეხო ბილიკი‚ კაცის ფეხით‚ საქონლის ჩლიქითა და ცხენის ფლოქვით დატკეპნილი‚ გამკვრივებული‚ მკვეთრად დამჩნეული გაყვითლებულ‚ გადახუნებულ მინდორზე.

* * *

      ნასაყდრალის კედელთან შაოსანი დედაკაცი ზის. სახე წამოწითლებია. ალბათ ჩქარა იარა და ახლა ისვენებს. წაღები გაუხდია და გვერდზე უწყვია. თავსაფარიც მოუხსნია და მუხლზე გადაუფენია. ზედ ნაჯაფი‚ დაშაშრული ხელის მტევნები დაულაგებია‚ ერთმანეთის გვერდით‚ თითქოს ღმერთს აჩვენებს‚ აი‚ რითი უდგას ქვეყანას სულიო. ნაოჭებად ჩაშლილი კაბიდან თეთრი‚ ქათქათა წინდებით შემოსილი ფეხის წვერები მოუჩანს‚ უთავსაფროდ უფრო ახალგაზრდა ჩანს‚ ვიდრე სინამდვილეშია. ახალგაზრდა კი არა – უასაკო. თითქოს ასეთი გაჩნდა და ასეთი იქნება სულ. ცხენის კუდივით ხშირი და მკვრივი თმა აქა-იქ გასჭაღარავებია. პირმოკუმული ზის‚ ფიქრიანი‚ ბიბლიურ ხესავით მშვიდი და ლამაზი‚ მარადიული დედა‚ მეუღლე და... ბავშვის გამზრდელი‚ პურის ჩამკვრელი‚ მაწვნის ჩამდედებელი... დამლოცველი და დამტირებელი‚ თაფლივით ტკბილი თითით პირველი კიჭის მომსინჯველი და ჭირში გაკერპებული ხელით თვალების დამხუჭველი. დამწვარზე სულის შემბერავი‚ ჭრილობაზე მალამოს დამდები‚ ბავშვის ფსიტის‚ პურისა და კერიის სუნით გაჟღენთილი. ლხინში მორცხვი‚ გვერდზე გამდგარი‚ ჭირში კი –15:28 10.06.2009 ალქაჯი‚ ლეკვებიანი მგელივით თავგანწირული. არც უმადური და არც მადლიერი ღმერთისა‚ მაგრამ მისი პატივისმცემელი‚ მცოდნე და დამფასებელი მისი ყადრისა‚ როგორც ღირსეულ მეტოქეს შეშვენის. არც უბედური და არც ბედნიერი‚ როგორც თავად ცხოვრება. არც მხიარული და არც მოწყენილი‚ როგორც სული ცხოვრებისა. არც ახალგაზრდა და არც ბებერი‚ როგორც ბუნება. ძლიერი და გაუტეხავი‚ როგორც ამირანისა და მედეას დედა‚ და ამაყი და გულუბრყვილო‚ როგორც ამირანისა და მედეას ქალიშვილი.
      – გამარჯობა‚ დედი. – ესალმება ალექსანდრე და ჩერდება‚ თითქოს წინასწარ იცოდა‚ რომ ამ ჭერჩაქცეულ‚ შამბმოდებულ ნასაყდრალთან ეს დედაკაცი დახვდებოდა‚ თითქოს თავიდანვე ასე იყო გათვალისწინებული.
      – იცოცხლე‚ შვილო. – მშვიდად‚ გაურკვევლად პასუხობს დედაკაცი.
      – წნორში მიბრძანდებით? – ეკითხება ალექსანდრე დედაკაცს.
      – აი‚ შვილიშვილებს დავხედავ მეთქი‚ – ამბობს დედაკაცი და თითქოს მხოლოდ მაშინ ამჩნევს მართას‚ კაბის კალთა რომ უჭირავს ორივე ხელით‚ ოდნავ თავგადაწეული‚ ცხვირშეჭმუხნული რომ უყურებს‚ თითქოს წყალობას ელოდება მისგან. – მეცა მყავს შენისთანა გოგოები. – ეუბნება დედაკაცი მართას. – ერთი უკვე ხუთისაა‚ მეორე კი – სამის. გაიზარდე‚ შვილო‚ თქვენა ხართ ბებრების სიხარული.